Sector estratègic

La digitalització i ajudes al sector, les claus per a l’enlairament del turisme

  • El sector aposta per un punt d’inflexió aquest 2021, però la recuperació no arribarà fins al 2022 o el 2023

La digitalització i ajudes al sector, les claus per a l’enlairament del turisme
3
Es llegeix en minuts
Marta Gracia
Marta Gracia

Redactora del suplement 'actius'

ver +

El turisme ha sigut, sens dubte, un dels sectors més afectats per la pandèmia. I les dades ho demostren. Les restriccions de mobilitat han fet que el nombre de turistes que han visitat Espanya durant el 2020 hagin caigut dràsticament, un 77%. S’ha de recordar que el 2019 van arribar 83 milions de turistes, cosa que va fer que es marqués un màxim històric. El turisme al país té molt pes. Fins abans de la pandèmia, suposava el 15% del PIB i el 2020 va caure fins al 5% més o menys. 

Per això, els agents del sector estan treballant en propostes perquè el 2021 pot ser un punt d’inflexió i vagi tornant a la normalitat, ja que durant l’any passat s’han perdut 327.000 llocs de treball. Consideren que la digitalització, una normativa unificada en temes de mobilitat i ajudes al sector són peces clau perquè es pugui veure la llum al final del túnel.

No obstant, el sector es mostra d’acord que l’horitzó de recuperació del turisme a finals del 2022 o principis del 2023. Però hotels, agències de viatges i aerolínies confien que la reactivació comenci aquest any, si es compleixen una sèrie de condicionants, com el ritme de vacunació, aquestes ajudes o normatives unificades. Són les conclusions a les quals es va arribar a la taula de debat organitzada per Madrid Fòrum Empresarial sota el títol ‘Turisme postpandèmia: ¿Quins són les claus per a la recuperació del sector?’.

Guillermo González Vallina, director de Ventas de Iberia a Espanya, confia que al juny s’augmenti la capacitat de la companyia aèria del 42% al 58-68%, tot i que tot dependrà de com evolucionin les restriccions i la normativa. «Tenim un descontrol absolut», va assegurar, i explica que és «fonamental» l’harmonització tant a Espanya com a escala europea dels acords bilaterals. «Els governs han de fer marcs normatius i arribar a acords amb altres països», va assenyalar, i va afirmar amb rotunditat que els països on la normativa és més flexible «hem vist que els fluxos de reserves han canviat». 

Unificar la veu

Per la seva banda, Pablo Parrilla, vicepresident de la CEAV Confederació Espanyola d’Agències de Viatges, ha demanat la unió del sector per poder anar junts a aquesta recuperació. «És important unificar la veu i estar tots integrats sota un mateix paraigua», va sentenciar Parrilla. Considera que els pot donar força amb les administracions, tot i que va lamentar que no estan responent després d’un any de demandes constants. Una cosa que pot ser perjudicial perquè «és una crisi conjuntural provocada per la pandèmia, però si no hi ha ajudes es podria convertir en estructural». 

D’altra banda, Parrilla va assegurar que el turisme d’oci està pràcticament anul·lat, però que es pot anar recuperant. A més, va explicar que el de negocis sí que s’està activant, tot i que va matisar que l’últim a recuperar-se serà el turisme de congressos. 

«L’estiu pot ser semblant o similar a l’estiu de l’any passat», afirma, i assenyala que «si arribéssim al 70% de vacunació al final d’estiu, les possibilitats de treballar a final d’any seran importants». Així, acaba estimant que «l’inici de l’activitat progressiva serà el 2022 i l’arribada de la normalitat serà el 2023».

El turisme, com a cadena de valor

Notícies relacionades

Gabriel García Alonso, el president de l’Associació Empresarial Hotelera de Madrid (AEHM), va ressaltar la importància del turisme, perquè «representa tota una cadena de valor», que afecta restaurants, museus, espectacles, taxis o petits comerços com les botigues de ‘souvenirs’. Així va deixar clar que és un sector tractor que mou molts segments de l’economia.

Una frase que va recolzar Luciano Ochoa, coordinador de Turisme de Madrid Fòrum Empresarial (MFE), que va assegurar que el turisme a Espanya «dona molt més a l’economia del que rep».