8M

Soc dona i emprenedora: com es poden destruir les barreres de gènere de l’ecosistema

  • Sofía Benjumea, directora del Campus Madrid de Google for Startups: «Per animar les noves generacions a emprendre és important que en vegin exemples; si elles poden, jo també»

  • Lupina Iturriaga, cofundadora de Fintonic: «Existeixen altres barreres pitjors: les que ens imposem les mateixes dones». 

Soc dona i emprenedora: com es poden destruir les barreres de gènere de l’ecosistema
Es llegeix en minuts

Amb motiu d’aquest 8 de març, Dia Internacional de la Dona, hem parlat amb diferents figures femenines de l’ecosistema emprenedor perquè ens donin la seva visió sobre la situació de la dona en aquest àmbit.

La realitat és que les emprenedores continuen sent minoria en l’ecosistema. Segons l’últim Mapa de l’Emprenedoria South Summit 2020, només el 18% de les empreses emergents espanyoles estan fundades per dones, un punt per sota que les dades de l’any anterior. 

«L’emprenedoria femenina continua sent una assignatura pendent, no només a Espanya, sinó globalment, però no s’ha de veure com un problema, sinó com un repte», explica en una entrevista Sofía Benjumea, directora de Campus Madrid de Google for Startups, que assegura que, malgrat aquestes dades, «sabem que les empreses emergents que lideren elles fallen menys que les fundades per homes». En concret, un 27% enfront el 59% en el cas dels projectes posats en marxa per ells. 

Una de les barreres que Benjumea veu encara «més alta» és el finançament. Segons l’informe de ‘State of the European Tech’ d’Atomico del 2019, 92 dòlars de cada 100 es van destinar a empreses emergents fundades per homes, un percentatge que, de fet, no «sembla haver millorat en els últims anys», explica.

Segons el parer de la directora de l’espai de ‘coworking’ de Google a la capital, la falta de referències és una de les principals causes que expliquen aquest percentatge baix de presència femenina en l’ecosistema

Per a Benjumea és necessari donar visibilitat a les dones que estan marcant el camí i assegura que a Espanya hi ha grandíssimes emprenedores al capdavant de projectes no només altament innovadors, sinó també altament rendibles, com ara Carlota Pi (Holaluz), Lupina Iturriaga (Fintonic), Andrea Barber Lozano (Rated Power) i Marta Saragossa (Declarando). «Per animar les noves generacions a emprendre és important que en vegin exemples; si elles poden, jo també».

Aquest ha sigut sempre el lema de Lupina Iturriaga, cofundadora de Fintonic, que explica que, a més de la falta de finançament, existeixen altres barreres pitjors: les que s’imposen les mateixes dones

«Quan ve alguna dona a cobrir un lloc a l’empresa emergent sempre posa per davant la seva situació personal. Conciliació, nens... Per descomptat que això és important; jo mateixa soc mare, però vull que lluitis per la teva vàlua com a treballadora, pel teu sou, perquè vull que vegis que, a més de mare, també ets una gran professional», explica Iturriaga.

La cofundadora de la ‘fintech’ narra que la seva experiència no ha sigut en cap moment negativa i assegura que fins i tot el fet de ser dona l’ha beneficiat, sobretot per posar passió, energia i empatia al seu projecte. «Quan estàs fent alguna cosa com Fintonic, que se centra a ajudar els altres, t’has de posar en la pell del client, saber les seves necessitats i anticipar-t’hi, i ajudar-lo a prendre millors decisions. El fet de ser dona t’ajuda amb l’empatia, a entendre’ls i a donar-los solucions».

En aquest sentit, segons el Mapa de l’Emprenedoria, les ‘fintech’, sector a què pertany Fintonic, són l’activitat en la qual hi ha més fundadores d’empreses emergents. 

Aquesta emprenedora, la família de la qual, en un primer moment, no estava gaire convençuda que es posés en un projecte des de zero, ha aconseguit fer real una idea innovadora i, alhora, ser mare de tres fills. «No ens hem de de posar límits a nosaltres mateixos. Jo he tingut tres fills sent emprenedora; el primer era un nadó quan vam començar tot això i he pogut. Si jo puc, tothom pot; no soc cap espècie rara». En el cas de María Martín, cofundadora de Tiendeo, també assegura que no s’ha sentit desplaçada, tot i que «sí que he anat veient amb el temps que és un sector en el qual hi ha poca presència de noies. Això, sobretot a l’inici del projecte en processos d’inversió, fa que et generi desconfiança».

En això coincideix Andrea Cayón, cofundadora de Passporter, que assegura que, tot i que no ha tingut cap dificultat com a tal, sí que ha experimentat diferències que han fet que hagués de demostrar més. «Moltes vegades sí que he hagut de fer-me lloc en un ecosistema protagonitzat per càrrecs masculins», assenyala, i afegeix que «en moltes ocasions continuo sent l’única dona asseguda a la taula».

Quant a les barreres que hi ha en l’ecosistema, Eva Martín, cofundadora de Tiendeo, creu que en el dia a dia «no som conscients de les barreres a les quals s’enfronten les dones en aquest ambient, però després són els petits detalls els que fan que t’adonis de les dificultats que tenim les dones en aquest món».

Segons el parer de Cristina Rodríguez, fundadora i CEO de Mumablue, la principal barrera que existeix «són les etiquetes que ens posen els accionistes i els inversors i el mateix ecosistema empresarial». Per aquesta emprenedora, existeix una gran llista de perjudicis amb què les dones han de lidiar dia rere dia. 

Notícies relacionades

En el punt que sí coincideixen aquestes sis emprenedores és en la importància de donar visibilitat a les dones que han aconseguit assoliments en les seves carreres professionals; no només donar-les a conèixer a la societat, sinó a les escoles, i deixar de banda els models masculins i crear referents femenins en els quals es vegin reflectides les nenes que en un futur formaran part de l’ecosistema empresarial del país.