Anar al contingut

El Google dels GIF

Tenor serveix més de 350 milions d'imatges diàries, 10 milions a Espanya, des del teclat de WhatsApp

Basa el seu negoci a oferir les animacions com a aparador de productes, cantants, sèries o pel·lícules

Carmen Jané

tenorfounders

periodico

El GIF va ser el primer recurs multimèdia animat a les primeres webs. Desenvolupat per Steve Wilhite, un enginyer de Compuserve, el primer proveïdor d’internet privat, el seu disseny colorista aviat va servir per cridar l’atenció dels pioners internautes al destacar on s’havia de polsar per aconseguir un enllaç, el comptador de visites o simplement per trencar la monotonia de llargues pàgines de text. Però sobretot on es veia més era als bàners, el primer format de publicitat a la pàgina web.

La reconversió del format GIF a suport d’imatges per expressar idees als mòbils no ha abandonat aquesta vocació publicitària. Diverses empreses han sorgit per proveir de GIF els usuaris de mòbils, tauletes i ordinadors, i han reconvertit el GIF en un format publicitari diferent. La principal és Tenor, una startup fundada el 2014 amb el nom de Riffsy per tres veterans del vídeo online (David McIntosh, Erick Hachenburg i Frank Nawabi) que es postula com «el Google dels GIF» i les emocions. Serveixen més de 350 milions d’imatges diàries a tot el món, 10 milions d’aquestes a Espanya, perquè són el desconegut motor de recerca per defecte de GIF, el GIF Keyword, a Whatsapp i a Fotos d’Apple, i són a Facebook i Twitter.

Nou emoji

«Els meus socis i jo teníem experiència en vídeo per a mòbil i quan vam vendre les nostres respectives companyies vam arribar a la conclusió que el mòbil reinventaria el vídeo i que seria el nou emoji. Hem creat un buscador visual que és la millor manera de buscar sobre pensaments o emocions, perquè el GIF vol expressar sentiments», explica David McIntosh des de San Francisco en una entrevista amb aquest diari.

Sobre aquesta eina, des del mes de setembre ofereixen a anunciants la possibilitat d’utilitzar el format per associar la seva imatge a emocions concretes i crear GIF patrocinats. «Wendy’s, que és una cadena d’hamburgueses, pot fer un GIF associat al concepte de la gana. Quan l’envia l’usuari, el que envia és un anunci, però no ho percep d’aquesta manera. I el podem promocionar en un moment del dia o vincular-lo a una data concreta. A més a més, els anunciants només paguen quan els seus GIF són enviats», assenyala.

Un model de negoci similar és el que desenvolupa Giphy, el seu principal competidor en números. Propietaris de marques registrades i personatges populars firmen acords perquè les seves imatges apareguin. En el cas de Tenor, tenen acords amb «centenars de companyies d’entreteniment com Netflix, Lego, Angry Birds, Warner Bros o Sony». Uns compromisos que fan que els usuaris particulars no puguin utilitzar aquestes marques sense permís als GIF que creen i pugen a la plataforma.

«És com l’Adwords de Google però en comptes de vincular els GIF a informació, ho fem a sentiments», afirma McIntosh, que ja planteja desenvolupar aquesta publicitat fora també dels Estats Units. Els sentiments més buscats estan vinculats amb l’amor, la tristesa, la poca destresa o la confusió. Amb aquests, tracen perfils d’usuaris que es poden associar a una identitat gràcies al fet que Tenor permet crear comptes personals per pujar GIF propis. «La gent cada vegada és més visual en les seves comunicacions. La ment humana treballa per analogies i sempre està comparant. Amb GIF pots expressar guna cosa más fàcilment. Avui és una animació, demà un vídeo o un àudio. Estem pensant a integrar-hi fins i tot realitat augmentada que creï entorns culturals».

0 Comentaris
cargando