Anar al contingut

Pupurri d'assignatures

La UPF implanta un grau obert pioner a Espanya perquè els alumnes puguin tastar diferents carreres La formació individualitzada s'inspira en el model nord-americà

M. J. I. / BARCELONA

Noves carreres. I com més imaginatives, originals i flexibles, millor. En aquest competitiu mercat en què s'està convertint la universitat, els rectors miren de frenar el degoteig d'alumnes ampliant l'oferta d'estudis tant com els sigui possible. De cara al pròxim curs 2015-2016, el ventall de novetats segueix sent ampli, molt ampli, per a desconcert dels joves, que es perden moltes vegades a l'hora de triar. Així, aquest setembre les universitats catalanes ofereixen 14 graus de nova creació, 13 dobles titulacions (la fusió de dos graus ja existents), sis carreres reformulades i cinc d'impartides en anglès... I entre ells, fins i tot, un grau obert, sense un currículum predeterminat, cosa que implica que cada alumne escull les assignatures segons el seu propi interès i dissenya l'horari d'acord amb els seus tutors.

«Ho vaig estar meditant molt durant l'últim curs de batxillerat i quan em vaig assabentar que existien aquests estudis, em vaig dir: Això és el que em cal», explica Bàrbara Serra, una de les estudiants que començaran el primer curs del Grau Obert, que ofereix la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Es tracta, subratlla el rector, Jaume Casals, d'una iniciativa «innovadora i insòlita en el sistema universitari espanyol, inspirada en el model de les universitats nord-americanes, on als alumnes se'ls concedeix un primer any perquè orientin la seva carrera posterior».El propòsit del grau, assenyala Casals, és que els estudiants aprofitin el primer any d'universitat per conèixer què els ofereix aquesta «des de dins», explicava el rector en una conversa recent amb aquest diari. «Jo ho definiria no realment com una carrera, sinó com un curs de batxillerat, però ja enfocat», afegeix la jove Serra.

Aquesta barcelonina de 18 anys (amb una nota de selectivitat que molts envejarien), s'ha de presentar el 8 de setembre que ve a la UPF per entrevistar-se amb les seves tutores («una s'encarrega de la part acadèmica i l'altra, de l'administrativa», aclareix) i acabar de tancar-hi el seu horari per al pròxim curs. «En el meu cas, he triat un 50% de matèries del grau d'Empresarials; un 25% del de Polítiques i Administració Pública i el 25% restant de Relacions Laborals», detalla.

«Sempre m'han interessat les qüestions socials, però vinculades a l'empresa... Espero que aquest any em serveixi per acabar de veure què és realment el que més m'agrada», explica la nova universitària, il·lusionada amb aquest repte. Fins a 19 persones més compartiran grau -no pas necessàriament aula- amb ella. «Hi ha gent que ha escollit opcions d'allò més divers... ¡A veure com acabaran encaixant totes les assignatures!», exclama.

Aquesta és, precisament, una de les claus d'aquest «model de docència individualitzada», com el defineix el rector Casals, que recorda que la UPF ha impulsat una iniciativa similar en alguns màsters i postgraus. El professorat és determinant, no només per con-

feccionar horaris i compatibilitzar assignatures, sinó que també ha de ser capaç d'«orientar cadascun dels alumnes, encara que això signifiqui que, puntualment, haurà de deixar d'exercir una altra funció». Això sí, en el segon curs, els estudiants hauran d'haver triat entre una de les moltes titulacions que ofereix la UPF.

D'aquesta manera, a més a més, l'alumne deixa de ser un número, una dada estadística. «L'última cosa que volem és agafar les persones i ficar-les, de per vida, en un calaix», reivindica el rector.

0 Comentaris
cargando