Anar al contingut

TROBALLA NEUROLÒGICA

Els nens que estudien en zones molt contaminades mostren retard en el desenvolupament cognitiu

Inhalar partícules dièsel altera la memòria de treball i redueix la capacitat d'aprenentatge

Una investigació analitza 2.900 escolars que van a 39 escoles de Barcelona

ÀNGELS GALLARDO / BARCELONA

Barcelona contaminada. / ARXIU / DANNY CAMINAL

Els nens que estudien en escoles del centre de Barcelona --l'Eixample, Sants, Sant Martí o Sant Andreu--, zones considerades d'alta contaminació ambiental per la densitat del trànsit que les circumda, experimenten un lleu retard en el desenvolupament cognitiu, que els afecta la capacitat d'aprenentatge i, de manera especial, la intel·ligència pràctica necessària per prendre decisions inajornables. Així ho ha constatat una investigació desenvolupada per científics del Centre de Recerca Epidemiològica Ambiental (CREAL), que va analitzar entre el 2012 i el 2013 2.897 nens de 7 a 10 anys que van a 39 escoles de Barcelona i Sant Cugat del Vallès.

El 50% dels nens analitzats van a escoles situades a les zones d'alta contaminació esmentades anteriorment, que registren puntes de màxima toxicitat ambiental en les hores en què els nens són a classe. La resta, estudien en centres ubicats als districtes més elevats del nivell del mar i més airejats, com són Horta-Guinardó, Nou Barris i Sarrià, a més dels de Sant Cugat. La investigació, emmarcada en el projecte europeu Breathe, que aquest dimarts publica la revista científica 'PLOS Medicine', ha confirmat la sospita que la contaminació de l'aire es transforma en un neurotòxic que altera el desenvolupament de les regions cerebrals situades prioritàriament a l'escorça prefrontal, relacionades amb les funcions executives, com són la memòria de treball i l'atenció.

"Les partícules ultrafines procedents dels motors dièsel travessen els vasos sanguinis del cervell, arriben a les neurones i alteren els neurotransmissors --ha explicat Jordi Sunyer, coordinador de l'estudi--. Inhalar diàriament aquestes partícules endarrereix la funció cognitiva i afecta l'atenció sostinguda". Aquests efectes, ha afegit Sunyer, no són perceptibles a l'analitzar un nen individualment, però sí que ho són a l'avaluar un grup escolar. Sunyer suggereix que les autoritats educatives tinguin en compte aquesta investigació i promoguin zones lliures de trànsit als voltants de les escoles catalanes.

0 Comentaris
cargando