GENT CORRENT

«ColMusic podria ajudar joves amb TDH i dislèxia»

Alumne de 4t d'ESO al col·legi Claret de BCN. L'Obra Social La Caixa acaba de premiar-lo, a ell i al seu grup de treball.

3
Es llegeix en minuts

¿I per què no fem una aplicació que faci música amb els apunts del col·legi?, recorda Pablo Castro que es van preguntar. S'acabava el termini per presentar el projecte per a la classe d'Economia i la professora pressionava. «O traieu alguna cosa o no aproveu», deia. Feliçment, una de les integrants del grup, Júlia Álvarez, viu a Torrelles de Llobregat; feliçment, cada dia la seva mare la porta en cotxe al col·legi; i feliçment, aquell dia al cotxe va tenir una revelació: es va adonar que se sabia de memòria la cançó que havia après feia dos dies, però que amb els apunts no podia. Va traslladar la reflexió al grup, el grup li va donar forma al projecte i... ¡visca!: es van convertir en un dels cinc equips guanyadors dels Premis Desafiament Emprèn de l'Obra Social La Caixa.

-Aquelles bones idees que només apareixen al final, ¿no?

-Uf, sí. Vam tenir un mes i mig per preparar el projecte i la idea va sorgir quan ens quedava una setmana. Però era perfecte, perquè a més de tenir una utilitat comercial satisfeia el que ens havia demanat la professora: que fos un projecte educatiu. Li agraden molt els projectes educatius.

-Bé, va arribar la Júlia amb el seu relat del cotxe. ¿I a partir d'aquí?

-Vam investigar el funcionament de la memòria. Vam veure que hi ha diversos processos, entre ells la informació seqüencial i la informació simultània. I vam aprendre, per exemple, que els nens amb dèficit d'atenció, amb TDH, processen malament la informació seqüencial, però en el processament de la simultània estan per sobre de la mitjana.

-Expliqui'm això. Simultània i seqüencial.

-Per seqüencial s'entén una cosa que escoltes i t'aprens, per resumir. El processament simultani… Com l'hi explico: integra diversos estímuls en un tot. La informació entra per diversos canals.

-Entenc. ¿Llavors és una idea beneficiosa per a alumnes amb TDH?

-Creiem que sí. De fet, ColMusic està dirigit a estudiants amb TDH i dislèxia, amb dificultats per memoritzar. Teòricament és possible que fent dels apunts una cançó aquells alumnes puguin processar millor la informació. No ho havia esmentat, però la Júlia té dislèxia.

-Ah. I... tecnològicament, ¿és possible?

-És possible, sí. La nostra idea és que l'aplicació agafi apunts i els converteixi en la lletra d'una cançó. Vam descobrir que ja n'hi ha una que funciona així: graves coses amb la teva veu i l'aplicació ho converteix en la lletra d'una cançó. Amb una llista de cançons tancada, això sí. I a més reconeix veu, no text, i el que nosaltres necessitem sobretot és que reconegui text.

-Més ben dit: la tecnologia existeix.

-Existeix, sí. Al principi pensàvem que no era possible, però la mestra ens va passar un vídeo on la Colau surt cantant: havien fet una cançó amb una cosa que havia dit. La tecnologia existeix… per parts.

-Vinga, siguem justos i posem aquí els noms de tot el grup.

-Sí, som Júlia Álvarez, Paula Barneo, Sara Ruíz, Joan Albuixech i jo. I la professora, Mercè Fitó.

-Són un dels guanyadors del concurs de La Caixa. I se'n van a Sillicon Valley…

-És una passada. Farem tantes coses que ara mateix no podria citar-ne ni una. M'ha fet pensar.

-¿En quin sentit? ¿Què vol dir?

-Jo des de petit estudio música. Des de molt petit, des que tenia 3 anys.

Notícies relacionades

-M'ho van dir. I que té un grup, i que aquest any van acabar segons…

-A l'European Music Festival for Young People, sí. Però ara se m'ha obert aquest camí de la tecnologia… No ho sé. Seguiré amb la música fins que pugui seguir amb la música. I després ja ho veurem.