UN REFERENT DE LA BARCELONA 'UNDERGROUND'

Música lliure per a Oriol Perucho

Un concert a l'Apolo rendeix homenatge al desaparegut músic amb la participació de Pau Riba, Pascal Comelade i Cabo San Roque

ealos27645152 oriol perucho171105174103

ealos27645152 oriol perucho171105174103

2
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

El 16 de gener del 2016 ens deixava Oriol Perucho, músic clau d’aquell underground barceloní desenvolupat a partir dels anys 70, per sota de les capes freàtiques laietanes i fent confluir ingredients de rock i jazz amb un esperit d’avantguarda. El mateix dia del seu funeral va sorgir la idea d’un homenatge a la seva «ànima lliure», com la qualifica Eduard Altaba, un dels ideòlegs del concert que es farà realitat aquesta nit en el cicle Caprichos d’Apolo (21.00 hores).

Es tracta de recórrer els diversos capítols creatius d’una trajectòria que té els orígens en l’actuació amb Pau Riba al Canet Rock del 1977. Precisament, Riba participarà en el concert amb la recreació d’Astarot universdherba, la peça experimental que va interpretar allà acompanyat per l’aleshores joveníssima banda Perucho’s, amb l’Oriol a la bateria. Per l’Apolo també hi desfilaran Pascal Comelade, amb la Bel Canto Orquestra, de la qual el músic va formar part, Cabo San Roque (amb qui va crear Cebo’s Enrique), Xavier Theros (Accidents Polipoètics), Mil Cogotes (reinvenció de Mil Pesetas), BEC (unió de Pierre Bastien, Juan Crek i Eli Gras), els supervivents de Moisés Moisés i la ballarina Sonia Sánchez.

UN ‘ALL STARS’ EN ESCENA

I a la base de la nit, una formació anomenada Escamot Voll-Inga, que aglutina músics de l’entorn històric de Perucho, com el mateix Altaba, Enric Cervera, Pep Pascual, Oriol Pons de Vall Ginger, Jordi Nico, Quico Samsó… Un autèntic all stars de la Barcelona més trencadora i apartada de les autopistes musicals, amb la qual es recorda que Oriol Perucho «va participar sempre en els projectes més inquiets i amb la seva intuïció va contribuir a la tasca de diverses generacions de músics», destaca Altaba, baixista i contrabaixista partícip d’episodis essencials com el disc Tropopausa (1979) i la primera obra de Perucho’s, el disc vermell (1980).

Notícies relacionades

L’homenatge arriba acompanyat de l’edició d’una caixa que inclou els tres treballs en solitari de Perucho gravats als anys 90 (amb títols memorables com Insultó, le multaron y dejó de comer) així com un DVD amb el documental In memoriam, de Martí Sans, que en el revers ofereix diverses rareses en àudio. Parlem d’un material que connecta amb una Barcelona underground reivindicada en els últims anys, ordenada per Jaime Gonzalo al llibre La ciudad secreta (2013). «I ara Jesús Ordovás parla una mica de nosaltres en el seu recent Fiebre de vivir», celebra Altaba, membre d’un dels primers grups d’aquella era, Bueyes Madereros, el 1973.

Els organitzadors del concert van planejar oferir-lo en el LEM de l’any passat, però la seva complexitat va aconsellar dilatar més els temps. «Ho volíem fer bé», raona Altaba, que anuncia una nit amb peces icòniques de la trajectòria de Perucho i certes referències familiars. «Obrirem i tancarem amb God only knows, dels Beach Boys, una cançó que li agradava molt», avança. Tot en honor d’un creador que ens va deixar molt aviat, als 61 anys.