pUGNA AMB HACHETTE pel futur del LLIBRE

La guerra de l''e-book' a 9,99 dòlars

Amazon pressiona les editorials dels EUA perquè abaixin els preus

Vista general del principal magatzem d’Amazon a Anglaterra.

Vista general del principal magatzem d’Amazon a Anglaterra. / ANDREW YATES / AFP

2
Es llegeix en minuts
ERNEST ALÓS
BARCELONA

Amazon ha deixat al descobert les seves cartes en la tensa partida que juga amb el grup editorial Hachette als Estats Units (i se suposa que, aviat, amb la resta de la indústria editorial del món). Ara caldrà veure fins a quin punt estan marcades. En un comunicat difós a través de  la seva web, la multinacional fundada per Jeff Beszos ha fet pública la seva versió de les condicions que vol fixar a Hachette, que suposen bàsicament reduir el preu més habitual d'una novetat als EUA en format d'e-book a 9,99 dòlars (7,45 euros), llevat de casos molt especials, repartint l'import de la venda de la següent manera: el 35% per a l'autor, el 35% per a l'editor i el 30% per a Amazon.

Amazon destaca l'increment del percentatge de l'autor del 25% al 35%, com a part de la campanya de promoció que ha emprès per modificar la imatge d'abús dominant que va generar al saber-se que havia començat a adoptar represàlies contra Hachette enmig del contenciós obert entre tots dos. Amazon ha reduït al mínim les existències de llibres d'Hachette, cosa que ha fet endarrerir les dates d'entrega, i ha eliminat l'opció de comprar anticipadament els llibres d'aquest grup editorial, un dels cinc grans.

Segons el comunicat d'Amazon, «un objectiu clau és abaixar els preus dels llibres electrònics», tenint en compte que els llibres competeixen «contra els jocs mòbils, la televisió, les pel·lícules, Facebook, els blogs, els llocs d'informació gratuïta i més». Segons la companyia, el preu a què es venen molts títols, d'entre 14,99 i 19,99 dòlars (de 11,18 a 14,91 euros), és «injustificadament alt».

Notícies relacionades

LA MIDA DEL PASTÍS / Amazon argumenta que el descens de preus no suposaria que es reduïssin els ingressos per a editors i autors, ja que la política de preus baixos portaria a un increment de les vendes. Segons les seves dades, un mateix llibre ven 1,74 vegades més descàrregues si el seu preu és de 9,99 dòlars que a 14,99 dòlars, cosa que suposa que el total d'ingressos per als autors augmentaria el 16% i el preu per al comprador es reduiria el 33%. «El pastís seria més gran», sosté, encara que no detalla com quedaria afectada la part del pastís que correspon als editors.

El pols entre Hachette i Amazon té una importància crucial; en depèn fins a quin punt el gegant del comerç electrònic es troba en condicions de dictar els seus termes a les editorials, que temen que el seu objectiu final sigui acabar amb elles després d'arribar a una posició de monopoli. El 2010, els cinc grans van pactar amb Apple que ells fixarien els preus de venda i els preus es van elevar. Amazon s'hi va haver d'avenir però va contraatacar fomentant l'autoedició i apadrinant una ofensiva judicial en la qual ha vençut: ara, quan els contractes firmats fa cinc anys comencen a vèncer, li arriba el moment de tornar a establir les regles del joc.