En col·laboració amb

SALUDABLE I SOSTENIBLE

Més lluny i millor amb la bicicleta

El pedaleig cada vegada té més adeptes entre els ciutadans de capitals europees com Barcelona

cmarquez35825583 barcelona  barcelon s   07 10 2016   sociedad      reportaje161010170228

cmarquez35825583 barcelona barcelon s 07 10 2016 sociedad reportaje161010170228 / DANNY CAMINAL

4
Es llegeix en minuts
ANNA ROCASALVA / BARCELONA

La bicicleta és una forma saludable, ecològica, econòmica i eficient de moure’s per la ciutat. Per això el pedaleig, com a transport diari alternatiu, cada vegada guanya més adeptes entre els ciutadans de capitals europees com Barcelona, on la bicicleta està adquirint cada vegada més protagonisme. I és que els beneficis de pedalar en l’entorn urbà són múltiples. 

Possiblement, el principal avantatge d’aquest vehicle a propulsió humana és que permet posar-se en forma gràcies a l’activitat física que comporta. Si es practica amb regularitat redueix la freqüència cardíaca i respiratòria en repòs. A més a més, també ajuda a prevenir les malalties coronàries, la hipertensió, el colesterol i la diabetis, i trastorns psicològics com l’estrès o l’ansietat, entre d’altres. 

QUALITAT DE VIDA

La bicicleta, tant en la seva versió clàssica com elèctrica, juga un paper clau en la lluita contra el canvi climàtic i la contaminació. I és que la bicicleta pot ser un factor clau per reduir els nivells de contaminació ambiental i acústica de les ciutats, que té com a conseqüència directa la millora de la qualitat de vida dels residents. Així mateix, la bici és un mitjà de transport molt eficient en termes energètics, ja que gasta 50 vegades menys que un cotxe ocupat per una sola persona recorrent la distància d’un quilòmetre.

XIFRES A L'ALÇA

Durant l’any passat l’ús de la bicicleta a Barcelona va augmentar el 14% degut als més de 165.000 desplaçaments que s’efectuen cada dia a la ciutat. Per un costat, hi juguen a favor les característiques climatològiques i geogràfiques de la capital catalana: un clima favorable que convida a exercitar-se a l’aire lliure i el 80% de la superfície del territori amb pendents inferiors al 2%. 

D’igual manera, un altre factor decisiu que explicaria l’augment en el nombre de desplaçaments diaris en aquests vehicle de dues rodes és la millora de la infraestructura ciclista: la xifra de carrils bici a la capital catalana que, des del 2015, ha augmentat el 21%, passant dels 116 quilòmetres inicials fins als més de 140 quilòmetres de l’actualitat.

L’objectiu de Barcelona, basat en el Pla de Mobilitat Urbà 2013-2018 (PMU) i a la Mesura de Govern Estratègia de la Bicicleta (2015), és arribar als 308 quilòmetres de carrils. 

El propòsit d’aquestes polítiques municipals és que els ciclistes disposin d’una infraestructura coherent, ben connectada i completa per augmentar la mobilitat, fomentar la seguretat i millorar la convivència amb els vianants, que sempre tenen prioritat, i la resta de mitjans de transports. 

A part de preveure l’ampliació i millora de la infraestructura ciclista a la capital catalana, les polítiques municipals també inclouen el territori de l’àrea metropolitana, ja que s’han connectat els eixos mar-muntanya i el Llobregat-Besòs mitjançant una xarxa pedalable interconnectada. 

AMPLIACIÓ I MILLORA

Pel que fa a l’ampliació de la infraestructura per potenciar altres mitjans de transport més sostenibles, Barcelona treballa per triplicar el nombre de carrils bici que existeixen a la ciutat. Així doncs, a partir del mes de juny es posarà en marxa la creació de més de 30 carrils de bicicleta, que sumaran més de 60 nous quilòmetres a la xarxa per a ciclistes.

Amb aquesta ampliació, es vol aconseguir que el 95% de la població barcelonina tingui un carril bici com a màxim a 300 metres de casa seva, cosa que facilitarà l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport habitual.

Amb relació a la millora de la infraestructura ciclista, el govern municipal també compta amb un manual de disseny de carrils bici, que proposa baixar les vies pedalables de la vorera a la calçada per distingir i separar els diferents espais de desplaçament de la ciutat i facilitar la coexistència i convivència de tots. 

La idea és tractar amb especial consideració la circulació més desprotegida, els vianants, que recuperen les voreres, la seva zona natural. Així mateix, dins d’aquestes accions, també s’hi inclou un reforç a la senyalització vertical i horitzontal i una ampliació d’aparcaments individuals.

FORA DE BARCELONA

A aquesta nova i millorada infraestructura s’hi han d’afegir altres vies pedalables com són les zones 30, les àrees pacificades o els carrers de plataforma única que, sumats als 308 quilòmetres de carril bici, permetran l’ampliació del desplaçament en bicicleta per Barcelona i connectar el territori metropolità. 

Notícies relacionades

En aquest sentit s’ha de tenir en compte la construcció imminent dels tres primers carrils bici d’àmbit metropolità, encarregats d’unir la ciutat amb tres municipis veïns com Sant Adrià de Besòs, Esplugues de Llobregat i Santa Coloma de Gramenet. Aquests carrils de connexió metropolitana són el de l’avinguda Diagonal de Barcelona fins a l’avinguda Eduard Maristany de Sant Adrià de Besòs, previst per al juny vinent; el de l’avinguda Diagonal fins a Esplugues de Llobregat, les obres del qual ja han començat i podrien estar finalitzades al mes de juliol; i, finalment, el carril bici del passeig de Santa Coloma de Gramenet, les obres del qual s’iniciaran a partir de la tardor d’aquest mateix any. 

Totes aquestes mesures i accions conformen una clara declaració d’intencions per part de l’Ajuntament de Barcelona. El seu objectiu principal: una ciutat molt més confortable, amb menys contaminació i soroll i més verda i eficient. Una iniciativa per millorar la salut i, en definitiva, la qualitat de vida de la ciutadania.