Anar al contingut

horari d'hivern

Canvi d'hora de l'octubre del 2017: ¿Quan és i en què t'afectarà?

L'últim diumenge de mes es mouen les agulles del rellotge per entrar en l'horari d'hivern

El Periódico / Barcelona

lorenzo

periodico

El canvi d'hora per entrar en l'horari d'hivern es produirà a Espanya l'últim cap de setmana d'octubre. Aquest any, 2017, tindrà lloc la matinada del dissabte 28 d'octubre al diumenge 29. En aquesta ocasió,  a l'entrar en l'horari d'hivern, s'ha d'endarrerir una hora el rellotge. El canvi es farà efectiu a les 3.00 hores de la matinada del 29 d'octubre, quan tornaran a ser les 2.00 hores. Així doncs, i com es diu col·loquialment, aquella nit disfrutarem d'una hora més de son. D'aquesta manera s'acabarà amb l'horari d'estiu, que va començar el diumenge 26 de març. 

¿Des de quan es fa?

La mesura del canvi d'hora es va adoptar per primera vegada durant la primera guerra mundial, quan alguns dels estats implicats en el conflicte ho van fer amb la finalitat d'estalviar carbó. De totes maneres, la primera vegada que es va proposar va ser el 1784, i ho va fer el polític nord-americà Benjamin Franklin, pare fundador dels EUA, quan aquest era ambaixador a França. En aquella època era per estalviar espelmes durant la nit. Actualment, es fa per raons d'estalvi d'energia i consum, per aprofitar més la llum del dia. Per aquests motius, la mesura es va començar a implantar de forma desigual a partir del 1974, coincidint amb la crisi del petroli. 

A la Unió Europea s'aplica com a normativa des del 1981, una regla que s'ha renovat cada quatre anys fins al 2011, quan va entrar en vigor la directiva europea 2000/84, que entre altres coses unifica els dies en què es produeix el canvi horari als països de la UE. Aquests són l'últim diumenge d'octubre per a l'entrada de l'horari d'hivern i, per al d'estiu, l'últim diumenge de març. Cal recordar que el canvi de l'horari d'estiu al d'hivern s'aplica des del 1996 l'últim diumenge d'octubre, abans era al setembre. 

¿En què t'afectarà?

El canvi d'hora es produeix dues vegades a l'any. En el cas del pròxim 29 d'octubre guanyem una hora de son, a diferència del canvi a l'horari d'estiu -al març-, en què es perd una hora a l'avançar el rellotge. Així doncs, a partir de l'últim diumenge d'aquest mes, es farà de dia i es farà fosc més aviat. L'objectiu és estalviar energia, ja que l'hora s'adapta al cicle de la llum solar. D'aquesta manera, es produeix un petit estalvi econòmic pel menor consum d'electricitat. Es busca que les hores de llum s'ajustin a l'horari laboral més comú.

En general, és més fàcil aclimatar-se a quan es 'guanya' una hora de son que a quan es 'perd', com passa amb el 'jet lag'. Per tant, el canvi d'hora que podria afectar més seria el del març, el d'estiu.

L'afectació depèn de la persona. Als que més els afecten els canvis horaris són als nens i a la gent gran. Per norma general, l'ajust del rellotge pot influir negativament en l'humor i l'estat d'ànim, tot i que diversos estudis realitzats divergeixen sobre aquests canvis de salut per l'alteració horària. Aquests efectes negatius se solen superar en 2 o 3 dies.

L'estalvi mitjà per a una llar espanyola és de sis euros, lluny dels 10 de fa uns anys, segons dades de l'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE). El potencial d'estalvi en il·luminació a Espanya representa un 5% del consum elèctric, uns 300 milions d'euros, dels quals 90 milions corresponen al de les llars. A Catalunya, l'estalvi anual en il·luminació només suposa 15 milions. L'estalvi s'ha reduït respecte al passat per l'ús de la tecnologia led.  

A partir del diumenge 29, i durant cinc mesos, Espanya estarà a la zona GMT+1, una hora més del temps que marca el meridià de Greenwich (Greenwich Mean Time GMT). Les Canàries marcaran la mateixa hora que el GMT.

Consells per adaptar-te millor al canvi

Un equip mèdic de Salut Mapfre ofereix una sèrie de consells per adaptar-se millor als canvis horaris:

-L'exercici físic suau pot ajudar a "avançar" el rellotge intern.

-Mantenir horaris regulars de son tot l'any. 

-Exposar-se a la llum solar durant una o dues hores en els dies posteriors al canvi pot ajudar a sincronitzar els ritmes desestabilitzats. 

-Modificar l'horari dels àpats i evitar la ingesta de cafeïna i alcohol.

-Adaptar-se al canvi horari des d'uns dies abans. Una setmana abans, introduir petits canvis progressius de 10 minuts cada dia en el sentit del pròxim canvi d'horari.

0 Comentaris
cargando