Anar al contingut

Més de 500 gasolineres ja expenen gas per a vehicles

L'objectiu del sector dels GLP és superar els 1.000 punts de vendes l'any que ve

El parc d'automòbils amb aquest tipus de combustible encara és d'unes 50.000 unitats

Agustí Sala

zentauroepp38710987 autogas170602162707

JOAN PUIG

Sense ser un consum massiu, l'autogàs, el nom utilitzat per als vehicles que funcionen amb gasos liquats del petroli (GLP) -el butà i el propà- creix de mica en mica a Espanya. En l'actualitat hi ha 557 estacions de servei que n'expenen, de les quals el 18%, un total de 103, estan situades a Catalunya.

I l'objectiu és superar els 1.000 punts de venda l'any que ve, segons Santiago Pérez, nomenat recentment director general de l'Associació d'Operadors de Gasos Liquats del Petroli (AOGLP), integrada per RepsolCepsaDisaPrimagás Vitogás.

"Des del sector es veu una oportunitat perquè, malgrat l'aposta pels vehicles elèctrics, el creixement del mercat no va al ritme esperat. La solució immediata disponible per reduir emissions és el GLP", afirma.

A diferència del que va passar amb la xarxa per proveir els cotxes elèctrics, en el cas del GLP, els operadors han optat perquè hi hagi prou punts de subministrament tot i que els usuaris encara no siguin gaires. La flota de vehicles amb aquest combustible és d'uns 50.000 a Espanya.

COMBUSTIBLE ALTERNATIU

En tot cas, es tracta del carburant alternatiu "més utilitzat al món, amb més de 25 milions de vehicles, dels quals més de 15 milions estan a Europa", segons fonts de Repsol, una de les companyies que més aposten per aquest combustible, amb més de 370 punts de venda a tot el país.

L'any passat es va destinar a gas vehicular el 3,2% del total de la producció de GLP a Espanya, xifra que va significar 47.000 tones. La producció total de GLP el 2016 va ser d'1,44 milions de tones, de les quals se'n van importar 513.000 i se'n van exportar 112.000, explica Pérez.

Un dels avantatges de l'autogàs és que el preu del combustible és un 40% inferior al de la gasolina o el gasoil, afirma el president d'AOGLP. "És veritat que el consum unitari és més elevat perquè s'utilitzen motors de gasolina, però gràcies al preu del combustible, l'estalvi és del 40% o superior", afirma Pérez.

A més, encara que s'esgoti i no hi hagi punts de venda a prop, no hi ha risc de quedar-se penjat, ja que a una autonomia de 1.000 a 1.200 quilòmetres s'hi suma el fet que els cotxes són bifuel. Es pot canviar a gasolina en qualsevol moment mitjançant l'activació d'un commutador que es troba al tauler de control del vehicle.

En el mercat hi ha una àmplia gamma de vehicles d'aquest tipus, amb marques com Fiat, Peugeot, Renault, Dacia, Ssangyong, Opel i Alfa Romeo, entre altres.

L'autogàs, a més de formar part de la llista de vehicles recolzats amb ajudes públiques en plans com el PIVE 8 i el Pla VEA, en alguns ajuntaments és bonificat amb un 50% en l'impost de circulació (IVTM) i amb altres ajudes per part de les autonomies.

En ciutats com Madrid, els vehicles propulsats amb autogàs queden exempts de les restriccions de circulació contemplades en els protocols per alta contaminació, i compten amb bonificacions en l'estacionament regulat, igual que a Barcelona, on a més s'aplica un 75% de descompte sobre l'IVTM.

Menys espai i rendiment com la gasolina

A més del GLP, també hi ha vehicles que poden circular amb gas natural comprimit (GNC). El primer ocupa menys espai, compta amb una xarxa més extensa de punts de subministrament i proporciona pràcticament el mateix rendiment que un motor de gasolina, gairebé sense perdre potència. Les contrapartides són que el GNC és més ecològic perquè s'obté de manera més sostenible que el GLP, que depèn del petroli, i, en cas de fuga, es dispersa més ràpid perquè és menys dens que l'aire.

0 Comentaris