CONFLICTE JUDICIAL

Somni trencat de franquícies

Gairebé mig centenar d'exfranquiciats d'Yves Rocher de diverses ciutats d'Espanya acusen la companyia d'estafa i coaccions - Un jutjat de Vilanova i la Geltrú investiga el cas

Advocat 8 David Perales Mateu, representant de les exfranquiciades d’Yves Rocher, a Barcelona.

Advocat 8 David Perales Mateu, representant de les exfranquiciades d’Yves Rocher, a Barcelona. / ALBERT BERTRAN

2
Es llegeix en minuts
SONIA GUTIÉRREZ / BARCELONA

Van invertir en un negoci amb la perspectiva d'obtenir un benefici que, no només no es va complir, sinó que es va convertir en un deute. Al final, van acabar tancant i sumant esforços per portar als tribunals la companyia en què van confiar: Yves Rocher. Gairebé mig centenar d'exfranquiciades (totes dones) d'aquesta empresa de cosmètica han presentat una querella contra la matriu francesa, la filial espanyola i diversos directius d'Yves Rocher, pels presumptes delictes continuats d'estafa, coaccions i amenaces. També els acusen dels delictes informàtic i el relatiu al mercat, falsedat documental, apropiació indeguda, usurpació de personalitat civil, maltractament psicològic i mobbing. El jutjat d'instrucció número 4 de Vilanova i la Geltrú investiga el cas.

«Estan arruïnades», resumeix l'advocat que representa les exfranquiciades, David Perales Mateu. Les querellants gestionaven els seus establiments en ciutats diferents (Barcelona, Lleida, Tarragona, Saragossa, Cadis, Elx, Cartagena... i Vilanova i la Geltrú, on es va presentar la primera denúncia), però en totes es reprodueix un patró similar, diu.

Pressió insuportable

El modus operandi, afirma Perales, consisteix a captar franquiciades presentant-los un pla de negoci atractiu. Una vegada aquestes obren la botiga, descobreixen que els marges reals són menors que els estimats i són sotmeses a una pressió insuportable. «Se les obliga a renovar contractes, a firmar reconeixements de deute, se'ls manipula l'estoc informàticament des de la central, se les amenaça de prendre'ls les botigues en set dies, amb el cobrament dels deutes en 15 dies», relata la querella.

«La pressió, les amenaces i les coaccions van arribar a l'extrem de firmar qualsevol paper que li posessin davant o li prenien i executaven tot», afirma el testimoni d'una de les querellants. Les exfranquiciades, sempre segons la seva versió, pagaven els rebuts dels subministraments sense poder comprovar els consums reals i havien d'assumir el cost de promocions i regals. «Yves Rocher incompleix infinitat de les directrius del codi deontològic europeu de la franquícia aplicable a Espanya», sosté la querella. Entre les directrius, la prohibició d'imposar els preus de venda.

Segons les denunciants, la companyia les va utilitzar «per a la seva expansió i enriquiment injust», i parlen d'un cercle viciós en què, una vegada l'empresa aconsegueix el seu objectiu, busca una altra persona i torna a començar.

A preguntes d'aquest diari, un portaveu d'Yves Rocher ha evitat fer cap tipus de declaracions sobre el cas, més enllà de mostrar-se «respectuós amb el procediment judicial en marxa».

Notícies relacionades

La querella inicial, presentada per 14 exfranquiciades el 2013, s'ha ampliat fins a sumar més de 40 persones, i Perales creu que no són les úniques afectades. Reclamen una fiança de 7,5 milions, si bé la indemnització final podria superar els 30 milions, segons l'advocat, al marge de les possibles penes de presó (fins a sis anys, en el delicte d'estafa).

El procés està en fase de diligències prèvies, amb les declaracions de les exfranquiciades davant la jutge. El 15 d'abril passat, la fiscal es va oposar al sobreseïment que havia sol·licitat Yves Rocher. La companyia també va intentar que es declarés la incompetència territorial del jutjat de Vilanova i la Geltrú, que ha sigut igualment rebutjada per l'Audiència Provincial de Barcelona.