ENTREVISTA AL PRESIDENT DE SPANAIR

Ferran Soriano: "La demanda davant Brussel·les ha pesat molt en el tancament"

El responsable de l'aerolínia sosté que el tancament es va decidir per seguretat i amb coneixement d'Aviació Civil

Ferran Soriano.

Ferran Soriano. / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
OLGA GRAU / SALVADOR SABRIÀ / Barcelona

El president deSpanair,Ferran Soriano, afirma, en una entrevista a EL PERIÓDICO, que la decisió de deixar de volar divendres es va prendre per motius de seguretat, amb el coneixement d'Aviació Civil. I assegura que les demandes presentades davant laUnió Europea contra l'aerolínia per haver rebut presumptes ajudes deslleials ha pesat molt en el cessament de la companyia.

--¿L'ha sorprès la crítica de la ministra de Foment?

--Les decisions sobre el cessament dels vols divendres es van prendre i es van comunicar a la direcció general d'aviació. De fet, es van adoptar amb el seu suport, i seguint les normes i les regles de prudència i de seguretat bàsiques. No podíem fer volar avions amb tants rumors que la companyia cessava la seva activitat perquè això suposava un risc. El pla inicial era volar fins a les 11 de la nit. A la tarda, davant els problemes en alguns aeroports, el responsable de seguretat va avançar la decisió dues hores. Va ser una mesura basada en criteris tècnics i presa en coordinació amb ells. Vam fer el correcte.

--Encara hi ha moltes queixes dels passatgers.

--El moment més dur va ser a l'inici del dia, amb molta gent encara poc informada. A mesura que els hem pogut recol·locar d'una forma més ordenada s'ha anat calmant la situació i avui serà més tranquil.

--El president Artur Mas ha dit que era impossible mantenir el suport a Spanair i que, a més, era un projecte de l'anterior Govern.

--El president de la Generalitat és la persona que ha de decidir quina prioritat dóna als projectes. Assumim les decisions que es prenen i les executem amb tota celeritat. Hem executat durant tres anys la construcció delhubde Barcelona a través d'una aerolínia pròpia. Quan aquest projecte es considera que no és viable, executem amb la mateixa professionalitat el tancament perquè sigui com menys dolent millor per a passatgers, treballadors i tots els que han recolzat aquest projecte.

--En poc més d'un mes s'ha passat de concedir un crèdit de fins a 25 milions d'euros a no invertir més. ¿Com s'explica el canvi?

--Tots els projectes tenen un objectiu i un temps. Aquest era d'altíssim valor per a l'economia catalana. Les administracions que han recolzat aquest projecte han considerat que el temps s'ha acabat. S'ha empès tant fins a l'últim dia perquè hi havia la possibilitat d'aconseguir una cosa de molt valor per a Barcelona i Catalunya. Aquest projecte ha demostrat que tenir una aerolínia local de xarxa ha atret l'interès cap a Barcelona de companyies de vols intercontinentals.

--¿S'hi han interessat perquè existia Spanair o perquè el Prat s'ha gestionat bé?

--No és possible que una aerolínia de llarg radi faci el seuhuba Barcelona si no té una d'alimentació de curt radi, i l'única que existia i que no tenia un altrehuben un altre aeroport era Spanair. Aquí hi ha dipositats esforços, determinació, diners d'institucions, de persones. S'ha fet el que s'ha pogut. I altres aeroports que sí que tenen aerolínia ihubno és per un esforç ciutadà i civil, sinó perquè ho han fet els Estats.

--Potser l'error està en el punt de sortida, una companyia amb molts problemes.

--No hi havia una altra companyia de xarxa, connectada amb una aliança.

--¿Quin pes ha tingut en el tancament la demanda de possibles ajudes d'Estat davant la Comissió Europea?

--Sí. Aquesta demanda davant Brussel·les ha pesat molt. L'associació d'aerolínies de baix cost va posar una demanda davant la CE perquè revisés les inversions que s'havien fet a Spanair. La perspectiva dels nostres inversors i dels seus advocats és que no haurien estat considerades ajudes d'Estat, però això va generar incertesa, perquè si es volia tenir aquesta demanda resolta abans d'entrar es necessitaven entre vuit i 10 mesos i no disposàvem d'aquest temps.

Notícies relacionades

--¿Qui es quedarà la quota de mercat de Spanair?

--Aerolínies de baix cost: Ryanair i Vueling, bàsicament.