Anar al contingut

EL FUTUR DELS MERCATS

Modernització comercial

Sis exemples de Barcelona, on l'acte de comprar implica, també, modernitat i innovació

Es demostra així que el comerç de proximitat pensa en els seus usuaris i satisfà reptes del futur

LLUÍS MUÑOZ / BARCELONA

comercio6

periodico

Anar a comprar al mercat, o a la botiga del costat de casa, és un acte quotidià amb un impacte que, en ocasions, passa desapercebut per als ciutadans. El comerç de proximitat va de la mà de les relacions socials, i lluny d’estar antiquat, sap adaptar-se als nous temps i seguir complint la seva responsabilitat de fer més i millor ciutat. A continuació, sis exemples de Barcelona, on l’acte de comprar implica, també, modernitat i innovació, demostrant que el comerç de proximitat pensa en els seus usuaris, satisfent reptes del futur com la multiculturalitat, l’accessibilitat, les experiències, les  sinergies, els serveis i  les aplicacions. 

La Guineueta i l'Estrella: L'experiència de cuinar el mercat

Els mercats de l’Estrella i de la Guineueta de Barcelona són exemples de modernització, a l’haver aconseguit que el mercat sigui un lloc que va més enllà de la compra. Inspira Gastronomia, de la mà d’Àgata Alberó, s’ha encarregat de portar a terme la iniciativa El teu Fast Food: un taller en una improvisada cuina al centre del mercat de l’Estrella. És gratuït i es realitza des de fa un any, una vegada al mes, per a nens i adults. Per la seva part, el mercat de la Guineueta disposa d’una cuina, en la qual també es realitzen cursos culinaris a un preu reduït. 

Eix Fort Pienc: Integració multicultural

L’Eix Fort Pienc és una associació que agrupa comerços i entitats sense ànim de lucre del barri. El 30% dels comerços del Fort Pienc són asiàtics, i gràcies a l’aparició de l’associació, s’ha aconseguit integrar comerços locals i asiàtics en un espai únic, des del qual s’han aconseguit sinergies i col·laboració que han millorat la vida comercial de la zona. Aquest èxit en la interculturalitat del barri, s’ha convertit en un exemple a nivell europeu i ha sigut reconegut amb un premi  per la diversitat: el Diversity Advantage Challenge.

Pep Valls, fotografia: Ajuda per muntar un negoci

Pep Valls és un fotògraf que va participar en el programa Re-Empresa de Barcelona Activa, amb la qual buscava assessorament per muntar el seu negoci. Malgrat que buscava un comerç de restauració, li va sortir l’oportunitat d’adquirir un local de fotografia. Des de Barcelona Activa se’l va ajudar en la recerca i, a més a més, se li van oferir els serveis d’un publicista per millorar el màrqueting del comerç, així com una aparadorista per dissenyar el local. Avui la botiga funciona perfectament com un comerç de proximitat al qual acudeixen els veïns del barri. 

Oficina d'atenció: Un servei especial per al comerç

L’Oficina d’Atenció a les Empreses (OAE) neix com un espai de referència per a empreses i pimes de Barcelona. És el punt de contacte, informació i assessorament per al desenvolupament i la competitivitat de les organitzacions. Busca donar suport i millorar l’economia i el teixit empresarial de la ciutat. Està impulsada per l’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, i ofereix assessorament, formació, gestió de tràmits, programes empresarials i esdeveniments.

Peix.cat: Compra de mercat per internet

La Peixateria Ripoll Esteve, amb més de 140 anys d’història i 5 generacions al mercat de la Boqueria, ha creat Peix al Cove. Una iniciativa que ha rebut el Premi a la Iniciativa Empresarial i que consisteix en la venda per internet de peix fresc al mateix preu que al mercat. Hi ha dues maneres de realitzar la compra: amb una cistella intel·ligent o per a compres puntuals. Peix al Cove reparteix, de moment, a Barcelona ciutat, l’Hospitalet, Sant Cugat, Valldoreix, Bellaterra i Rubí.  

Creu Coberta: Comprovar l'accessibilitat

Primer es va fer un estudi per veure el grau d’accessibilitat dels comerços. Després es van fer reformes d’adaptació. Després es va posar una carta en braille en cada comerç. I per últim arriba una aplicació anomenada Barcelona Sense Barreres, que diu el grau d’accessibilitat de cada botiga. Es tracta d’un projecte impulsat pel districte de Sants-Montjuïc, juntament amb l’Eix Comercial de la Creu Coberta, Sants Establiments Units i la cooperativa Xarxa Oberta de Beacons de Barcelona. 

0 Comentaris
cargando