TECNOLOGIA PER A LA HISTÒRIA

El Born proposa un viatge en 3D per descobrir la Barcelona de 1700

Una aplicació gratuïta per a telèfons mòbils permet entendre el jaciment excavat al vell mercat

Els vestigis de les tavernes, els tallers i les cases senyorials reconstrueixen la vida quotidiana del segle XVIII

zentauroepp34493532 born171004173633 / JOSEP GARCIA

zentauroepp34493532 born171004173633
zentauroepp34493537 born171004173621

/

3
Es llegeix en minuts
Cristina Savall / Barcelona

La tecnologia digital aplicada a la divulgació arqueològica és la base de 'Barcelona 1700: del jaciment al barri de la Ribera', una 'app' gratuïta per a telèfons mòbils que posa especial atenció en com era la vida quotidiana en la ciutat arrasada per Felip V després del setge de les seves tropes i en l’atrocitat de la demolició d’un barri pròsper, que els seus propis habitants van ser obligats a enderrocar per construir-hi la ciutadella militar.

Aquesta aplicació és una càpsula del temps que permet navegar per les ruïnes i també emprendre una visita geolocalitzada per l’entorn del jaciment. Es poden explorar llocs que han subsistit, com la basílica de Santa Maria del Mar, i altres de desapareguts, com la Seca, la fàbrica que encunyava monedes al carrer de Flassaders, o la peixateria amb taulells de pedra que, des del 1598 fins a principis del segle XVIII, venia marisc i peix al costat de la muralla del Mar, en el llavors anomenat carrer Gran de la Ribera.

Multidisciplinari

«És millor fer el recorregut de nit, s’aprecia millor com era la ciutat», aconsella Carme Miró, responsable del Pla Bàrcino al Servei d’Arqueologia de Barcelona. L’objectiu que persegueix aquesta 'app' és la rigorositat. «Tot el que està dibuixat sabem que és cert. És un projecte interdisciplinari en el qual han participat professionals especialitzats en investigació històrica, en arqueologia, en arquitectura i en tecnologia digital», argumenta l’arqueòloga, que considera que el jaciment del Born és «molt més» que quatre peces ben posades en una vitrina. Igual que el de Pompeia és especialment valuós pel seu caràcter de vida quotidiana interrompuda en un moment concret, tot i que les causes no van ser les mateixes.

La presentació dels escenaris d’aquest programa digital no és teatralitzada. Ni tan sols s’han reconstruït les cases, només les façanes, encara que en un futur l’aplicació serà més espectacular. De moment està disponible en català, castellà, anglès i francès per a dispositius Android, iOs i compta amb una versió per a PC’s.

Eugènia Bort, restauradora del Born Centre de Cultura i Memòria, assenyala que l’'app' permet a l’usuari passejar per llocs inaccessibles en les visites habituals. «A més es poden activar 20 punts que presten atenció a elements concrets, com els vestigis d’una escala de cargol. Hi ha un doble nivell de lectura: la identificació i un altre glossari més informatiu», explica.

Monedes a la taverna

A l’entrar en aquesta aplicació descobreixes anècdotes, com que la majoria de monedes trobades pels arqueòlegs al subsol estaven a la zona de la taverna o que el joc de taula gravat en una llosa d’una casa té el seu origen a l’Egipte de fa més de 3.000 anys. També es coneixen els noms de les cases senyorials i dels seus propietaris, dels comerços i dels tallers gràcies als lligalls que va deixar el notari Francesc Lentisclà.

Notícies relacionades

Sorprèn la diversitat i singularitat dels oficis dels antics habitants de la Ribera: arrendadors de mules, modistes de gorres, corredors mercantils, calderers, adroguers, taverners, entre un llarg llistat. L’arquitecte i historiador Albert García Espuche, que va ser el primer director científic del jaciment del Born, ho va detallar en les seves investigacions. Quan es va inaugurar l’equipament, ell va dir que l’antic mercat és l’únic edifici que conté una ciutat sencera: «No es tracta de caminar entre pedres, sinó entre ciutadans».

El programa El Born 3D és la gran aposta del departament de Continguts Històrics i Recerca de Born Centre de Cultura i Memòria. Per aconseguir l’aplicació, que és una primera entrega d’aquest projecte divulgatiu, Lluís Domingo i Guillem Barceló, tècnics d’enginyeria informàtica de l’empresa Creueta 119, van escanejar el jaciment en 3D des de més de 252 posicions per aconseguir més de 1.950 milions de punts útils d’informació. Un treball titànic. «Vam haver de treballar moltes nits i controlar la il·luminació del jaciment perquè cap ombra afectés la visualització», detalla Domingo, per a qui el pes de l’'app' és molt baix per tot el contingut que ofereix.