ACCIONS EN DEFENSA DE LA XARXA DE TRANSPORT PÚBLIC

La Bordeta es mobilitza pel bus que va al centre el diumenge

L'operadora del servei planeja suprimir les línies 91 i 115 els dies festius

Els veïns faran protestes contra una retallada que ja van evitar fa 20 anys

Acte de protesta, el 1991, contra la supressió de l’autobús 91.

Acte de protesta, el 1991, contra la supressió de l’autobús 91. / EL PERIÓDICO

2
Es llegeix en minuts
HELENA LÓPEZ
BARCELONA

Els veïns de la Bordeta tornen a estar en peu de guerra. Ara és per l'anunci de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) de suprimir els diumenges i festius les línies 91 i 115 d'autobús. La primera, coneguda comla Monyosper fer el recorregut que seguia aquest personatge popular barceloní de principis del segle XX, uneix el barri de Sants-Montjuïc amb la Rambla. La segona, pertanyent a la xarxa de l'autobús de barri, és l'única que puja pel costerut carrer d'Olzinelles.

L'eliminació d'aquest transport en dies festius s'inclou en el pla de racionalització de l'operadora per estalviar aquest any 56 milions. Segons fonts de TMB, les mesures entraran en vigor «aquest trimestre», cosa que, com a mínim els veïns de la Bordeta, no estan disposats a acceptar. «Estem preparant mobilitzacions, igual com vam fer 20 anys enrere quan van amenaçar igualment amb treure'ns el 91, una retallada que llavors es va poder evitar», explica Jordi Soler, portaveu de la Comissió de Veïns de la Bordeta.

SENSE ALTERNATIVES / «Abans teníem l'opció d'anar a Urgències del Centre d'Assistència Primària (CAP) del carrer de Numància, però els van treure, i ara només podem anar al CAP de Manso, al qual només s'arriba amb el 91. Si els diumenges i festius suprimeixen l'autobús, els jubilats i la gent gran que no tingui cotxe es veurà obligada a agafar un taxi per anar al metge», explica Soler.

Entre les propostes de mobilització que estudien els veïns, figura construir un gran autobús de cartró, com ja van fer a principis dels anys 90, després del primer intent de supressió, i portar-lo en una manifestació fins al palau de la Virreina, en plena Rambla, on té l'inici la línia. També avaluen despenjar una pancarta reivindicativa des de dalt de la torre de l'església de Sant Medir.

De moment, el dia 11 forçaran una votació al consell de barri per reclamar que no desaparegui el servei. «TMB argumenta que les dues línies tenen pocs usuaris, però si és així és perquè ells mateixos l'han descuidat», assegura Jordi Falcó, un altre membre de la comissió veïnal. «La freqüència és molt baixa i la línia ni tan sols té els horaris de pas. La deixadesa amb aquest recorregut ha sigut total», prossegueix Falcó, que afegeix que s'hauria d'allargar la línia fins a la riera Blanca (límit amb l'Hospitalet), i també reduir el temps d'espera.

Notícies relacionades

ELS TANCAMENTS / A més a més del 91, les mesures de «racionalització» presentades a finals de l'any passat per l'operadora també inclouen eliminar el 58 els dissabtes i el 75 els dissabtes i festius. La supressió del servei serà total en quatre rutes més, la 31, la 35, la 105 i la 158 per ser «coincidents» o «solapar-se» amb el metro, el tramvia o altres busos.

Així mateix, tots els autobusos de barri, un total de 20 línies, deixaran de circular per tenir una «baixa demanda» els diumenges i els dies festius, a excepció del 111 i del 116, així que això del 115 no és en absolut un cas aïllat, sinó que es planteja com una norma.