COL·LECCIONISME A L'ERA DE LA DIGITAL

El dia mundial de les botigues de discos independents

La venda de vinils de música, els grans protagonistes del 'Record Store Day', resisteix i fins i tot augmenta a Espanya un 19,6%

zentauroepp33135791 barcelona  11 03 2016 tiendas de discos despues del anuncio 170420103450

zentauroepp33135791 barcelona 11 03 2016 tiendas de discos despues del anuncio 170420103450 / FERRAN SENDRA

2
Es llegeix en minuts
Luis Benavides
Luis Benavides

Periodista

ver +

Aquest dissabte, 22 d’abril, se celebra a mig planeta el dia de les botigues de discos independents. En anglès, el Record Store Day. El principal objectiu d’aquesta jornada és reivindicar, per sobre de tot, el paper de les botigues de discos, establiments que s’han vist obligats a evolucionar i especialitzar-se per sobreviure. I d’alguna manera, aquest dia també serveix per posar en valor l’ofici del venedor de discos, una font de saviesa musical sempre disposada a il·luminar la clientela, a prescriure clàssics i novetats. «Es tracta d’un ofici que és totalment vocacional. Ningú obre una botiga de discos per forrar-se. Els propietaris i venedors abans han sigut i continuen sent col·leccionistes», subratlla Carlos Pascual, director de Record Store Day Spain.

El Record Store Day (RSD) va ser concebut per Chris Brown als Estats Units i fundat el 2007. A Espanya arribaria el 2011, i tant el nombre de botigues participants com la resposta del públic han anat creixent cada any. Els col·leccionistes i molts amants de la música en general esperen aquest dia com un dels més importants del calendari.     

EDICIONS ESPECIALS / Molts fan llargues cues des de primera hora del matí a les portes de les seves botigues de discos favorits per aconseguir alguna de les edicions especials fetes per a l’ocasió. Per a l’edició del 2017, per exemple, es llançaran nous discos, reedicions i compilacions d’estrelles consagrades com The Beatles, Neil Young, Prince i Pearl Jam. 

Aquestes referències compartiran protagonisme amb les edicions especials de bandes molt més petites, desconegudes per al gran públic, les estrelles (qui sap) del futur.

L’AMENAÇA DIGITAL / La jornada té un component reivindicatiu. I és que la música en format físic no passa el seu millor moment. Fa molts anys que les vendes de discos a les botigues ja no són el que eren, com a conseqüència de la pirateria i d’uns nous hàbits de consum. La gent compra molta menys música en format vinil, cedé o casset que fa tan sols 10 anys; i paradoxalment ara tenim a l’abast molts més artistes i bandes que abans, accessibles amb un parell de clics en plataformes de streaming gratuïtes (en la seva modalitat bàsica) com Spotify, Apple Music, Tidal, Deezer i Bandcamp.

Notícies relacionades

A Espanya s’observa una tendència cap a un consum de música cada vegada més digital. «Per primera vegada, el mercat digital (61,2%), que sobrepassa els 100 milions d’euros de facturació, supera el mercat físic (37,78%)», explica Promusicae en l’informe del 2016.

El mercat digital ja suposa més del 60% del valor de la música a Espanya. L’èxit de l’streaming és indiscutible en aquests moments: 62,2 milions d’euros provenen de les subscripcions a diferents plataformes. Mentrestant, es desplomen les vendes de música en suport físic:  -22,04% respecte a l’any 2015. Això sí, amb una excepció: el vinil resisteix i fins i tot va créixer un 19,6% l’any passat. «Tant de bo no existís aquest dia. Si no fos necessari organitzar l’RSD significaria que tot va bé, però estem fotuts. Hi ha botigues que gràcies a aquesta jornada aguanten tot l’any», explica Sergio Pozo, responsable de comunicació de l’RSD a Espanya. 

Temes:

Comerç Música