Balanç de sinistralitat

Un any sense peatges: més morts a les autopistes però menys en el global de Catalunya

  • Durant els últims dotze mesos hi ha hagut menys víctimes a Catalunya, segons les dades del Servei Català de Trànsit (SCT)

Un any sense peatges: més morts a les autopistes però menys en el global de Catalunya

FERRAN NADEU

1
Es llegeix en minuts
Guillem Sánchez
Guillem Sánchez

Periodista

Especialista en Successos, tribunals, assumptes policials i de cossos d'emergències

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’eliminació dels peatges a les autopistes ha disparat la xifra de víctimes mortals en aquestes vies ràpides. Quan es compleix un any des que es va suprimir el pagament en trams de l’AP-7, de l’AP-2, de la C-33 i de la C-32 nord, han mort 35 persones. Si es compara aquest període, des de l’1 de setembre del 2021 al 31 d’agost del 2022, amb el que inclou des de l’1 de setembre del 2018 al 30 d’agost del 2019, la xifra de morts en aquestes vies és molt menor: llavors van morir 18 persones. S’ha escollit comparar-ho amb aquell període perquè és anterior a la pandèmia.

A l’AP-7, concretament, s’ha passat dels 12 morts fa tres anys als 25 actuals. I la xifra de ferits greus també s’ha doblat a l’AP-7 des que no hi ha peatges: de 37 a 66.

En sentit contrari, segons el balanç del Sistema Català de Trànsit (SCT), la mortalitat en carreteres nacionals tan complicades com la N-2 o la N-340 s’ha reduït sobtadament de 18 morts a només 5. És a dir, la mortalitat en aquestes vies que han vist disminuïda sensiblement l’afluència de conductors després de la liberalització dels peatges s’ha dividit gairebé per quatre.

Menys morts i menys ferits a Catalunya

Notícies relacionades

Trànsit destaca en el comunicat de premsa que, en general, hi ha hagut set morts menys en els últims dotze mesos, en comparació amb els dotze del període anterior a la pandèmia. Sense que resulti possible atribuir únicament el descens de la mortalitat de l’últim any al final dels peatges, a la xarxa interurbana catalana hi han hagut 2.240 víctimes menys (aquí s’inclouen tant els morts com els ferits greus i lleus).

En suma, han mort també 14 persones menys. De les 176 que havien perdut la vida en carreteres catalanes entre l’1 de setembre del 2020 i l’1 de setembre del 2021 s’ha passat a les 163 que han resultat finades en accidents de trànsit entre l’1 de setembre del 2021 i l’1 de setembre del 2022.