Trens

Renfe posa a punt els trens ràpids que circularan abans de l’estiu per Extremadura

«Ja sí que estem preparats per a l’arribada de l’alta velocitat a Extremadura», destaca la consellera de Mobilitat, Leire Iglesias | Renfe invertirà més d’11 milions per remodelar els trens S-730 que operaran en la línia d’alta velocitat

Renfe posa a punt els trens ràpids que circularan abans de l’estiu per Extremadura
2
Es llegeix en minuts

«Ja sí que estem preparats per a l’arribada de l’alta velocitat a Extremadura i per a la millora del sistema ferroviari, perquè les dues coses aniran de la mà». Així s’ha expressat aquest matí la consellera de Mobilitat, Transport i Vivenda, Leire Iglesias, durant la visita que ha realitzat als tallers de Talgo a Las Rozas (Madrid) per conèixer de primer mà els treballs de remodelació que Renfe està realitzant en els Alvia de la sèrie 730, coneguts com els ‘Frankenstein’, que operaran en la línia d’alta velocitat (LAV) d’Extremadura.

A preguntes dels mitjans, la consellera ha refusat donar una data concreta per a la posada en marxa de la nova plataforma extremenya d’alta velocitat i ha reiterat que estarà en funcionament «abans de l’estiu», com ja havien avançat des del Govern central i regional. En concret, s’ha de destacar que Renfe invertirà més d’11 milions d’euros per millorar l’interiorisme i el confort dels 14 trens híbrids de la sèrie 730, ja que compten amb tecnologia de tracció tant dièsel com elèctrica.

Les millores a l’interior del tren inclouen el canvi de moqueta actual del pis per Flotex i de la tapisseria de les butaques per pell; la col·locació d’‘etiquetes’ als portaequipatges; la millora estètica dels lavabos; i el reemplaçament de teleindicadors exteriors i interiors, així com de la il·luminació actual per leds al cotxe cafeteria, vestíbuls, llums de lectura i sales de viatgers. També hi haurà millores a la pintura exterior dels trens.

Aquest model de tren pot arribar als 250 quilòmetres per hora, però aquesta velocitat serà possible quan arribi l’electrificació a la via, que es contempla posar en servei l’estiu del 2023. Per això, de moment només podrà circular a un màxim de 180 quilòmetres per hora. En qualsevol dels dos casos, caldrà continuar esperant perquè circulin per Extremadura trens que arriben als 350 quilòmetres per hora propis de la l’alta velocitat. El director general d’operacions de Renfe, José Luis Cachafeiro, ha assenyalat que en aquesta primera fase es reduirà entre 40 i 45 minuts el trajecte entre Badajoz i Madrid.

Notícies relacionades

El 21 de març, Adif va començar les proves de fiabilitat amb dos trens d’aquesta sèrie al tram Plasencia/Monfragüe-Càceres-Bif. Peñas Blancas, així com les d’homologació de material en aquest traçat per obtenir el certificat en ruta que permetrà als trens circular per la nova via. Es tracta de recorreguts previs a l’explotació comercial on s’arriba a diferents velocitats que permeten comprovar la fiabilitat de les instal·lacions. Al seu torn serveixen per ajustar i comprovar els temps de recorregut, en matèria de puntualitat.

Aquestes proves s’estendran pròximament al tram comprès entre Peñas Blancas i l’estació de Badajoz, fins a completar el recorregut amb què compta el trajecte entre les estacions de Plasencia i Badajoz, que entrarà en servei com a primera fase de la línia d’alta velocitat. Una vegada acabin de forma satisfactòria, Adif AV notificarà a Renfe que la línia està en condicions similars a les nominals d’explotació perquè l’operadora formi els maquinistes.