DURANT LA PANDÈMIA
La Fiscalia investiga la falta de distància entre usuaris a Rodalies
Xnet ha denunciat que Renfe no ha disposat més trens ni ha ampliat la capacitat dels combois

undefined55616526 barcelona 27 10 2020 barcelona el transporte p blico en tie201119162621 /
La Fiscalia ha obert una investigació per la gestió del transport públic durant la pandèmia de la Covid-19 arran d’una denúncia per la falta de distància de seguretat entre els usuaris als vagons de trens de Rodalies.
La denúncia ha sigut presentada pel col·lectiu Xnet contra el director general de l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària, el responsable de seguretat de Rodalies de Catalunya i els caps de seguretat de Renfe i d’Adif per presumptes delictes dolosos de lesions o subsidiàriament, imprudents de lesions, inclòs el d’homicidi imprudent.
La plataforma denunciant retreu el «servei deficient» de ferrocarrils i considera que existeixen «serioses sospites» que «gran part» dels usuaris de la xarxa han sigut infectats de Covid-19 malgrat haver adoptat totes les precaucions que estaven «a les seves mans».
«Hem sigut víctimes de forma continuada i reiterada d’un servei deficient i sense prou capacitat i freqüència de trens perquè sigui possible mantenir les prescrites distàncies de seguretat, amb greu perjudici per la nostra incolumitat», remarca l’escrit.
Aglomeracions i trens curts
Xnet denuncia aglomeracions als trens en horaris i dates en les quals eren «previsibles» donada la «reiteració de les circumstàncies» i acusa d’omissions conjuntes el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, la Generalitat com a titular de Rodalies, Renfe en qualitat d’operadora i Adif per ser la titular de la infraestructura.
«No només no s’augmenta la freqüència ni tan sols en dies, hores i circumstàncies en les quals és absolutament previsible l’aglomeració, sinó que es van utilitzar trens curts fins i tot quan hi ha capacitat per a trens llargs. Això es produeix de forma reiterada i continuada en un gran nombre de línies de trens», afirma la denúncia.
Notícies relacionadesAixí mateix, lamenta que «les mesures anunciades pels responsables de les línies es dirigeixin a responsabilitzar els usuaris perquè no utilitzin els serveis de transport públic en hores punta», però «sense que s’hagi establert cap referència d’ocupació dels mitjans de transport des del primer estat d’alarma d’aquest any 2020 [...] ni s’hagi ampliat la capacitat i freqüència en la majoria dels casos».
A més de l’escrit a la Fiscalia, Xnet també ha elevat la seva denúncia a l’Agència Catalana del Consum, ha fet una crida a la població afectada perquè documentin aquest tipus de situacions i ha advertit el ministre de Transport, José Luis Ábalos; i el de Sanitat, Salvador Illa; així com el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet; i la titular de Sanitat, Alba Vergés; de l’«incompliment sistemàtic» de les seves obligacions en aquesta matèria.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos