Meteorologia
Què és un esclafit, el fenomen que està escalfant les nits encara més

La calor no dona treva ni tan sols de nit durant aquesta setmana de temperatures tòrrides d’un rang inusual per aquesta època de l’any. Per això estem patint el rigor del que es coneix com a matinades tropicals, quan les temperatures no baixen dels 20º. A engrossir la magnitud de la canícula contribueixen els episodis d’esclats càlids o ràfegues descendents, coneguts popularment com esclafit a Catalunya, que s’estan produint en aquestes latituds.
El fenomen es refereix a episodis breus de temperatures disparades en què l’arribada d’una ràfega de vent molt intens impacta amb una extensió de terra seca, de manera que aquest aire tòrrid s’estén molt ràpidament per la superfície terrestre, originant sobtats i immediats augments de temperatura, així com un descens de la humitat relativa de l’entorn. El fenomen pot durar amb prou feines uns minuts o allargar-se durant hores.
Notícies relacionadesEs diferencia dels tornados perquè els vents de ràfega descendent circulen cap enfora en el moment que impacten contra la superfície terrestre.
Ascens extrem
Dimecres a la matinada es va donar un cas a Portbou, amb una temperatura de 35,5º i ràfegues de vent que van superar els 90 km/h i a Sant Llorenç Savall, amb vents de 45 km/h i temperatures de 33º, segons informa el Meteocat.
Aemet Temps Onada de calor Estiu Calor Servei Meteorològic de Catalunya (Meteocat) AEMET - Agencia Estatal de Meteorologia
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Víctima mortal Mor un auxiliar forestal que treballava en l’extinció de l’incendi de Paüls després de caure 20 metres
- Estiu de 2026 MediaMarkt ocuparà la gran botiga de FNAC al Triangle de plaça Catalunya
- Canvis després del congrés Lorena Roldán deixa el seu escó com a senadora i obre el ball de cadires al PP català
- Nova ordenació de jutjats Catalunya comptarà amb 109 unitats judicials noves, de les quals 34 són prioritàries
- En un informe El jutge rastreja el finançament del PSOE i requereix informació sobre les donacions d’Ábalos