Temps extrem
I ara, la pols africana: es disparen els nivells de partícules en aire a Catalunya
Aquest és el lloc del món amb la temperatura més alta: gairebé 55 graus
Onada de calor | Les 5 localitats que han passat la nit més càlida i les 5 amb la més fresca
La calor extrema de l’estiu passat va causar 61.600 morts a Europa, més d’11.000 a Espanya
Una intrusió de pols africana ha disparat els nivells de partícules a tot Catalunya, per la qual cosa la Generalitat ha activat un avís preventiu per contaminació atmosfèrica que, de moment, no comporta restriccions del trànsit.
El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural ha activat un avís preventiu per contaminació atmosfèrica per l’augment de les partícules de diàmetre inferior a 10 micres (PM10) a tot Catalunya i perquè la previsió indica que la situació persistirà en les pròximes hores i les condicions de dispersió no milloraran significativament.
La pols en suspensió procedent del Sàhara afectarà la qualitat de l’aire en la major part del Mediterrani occidental, especialment a Espanya. A més de reduir la visibilitat i donar lloc a la calitja, la pols mineral en suspensió pot tenir repercussions en la salut.
L’episodi de transport de pols sahariana va començar el cap de setmana passat i està previst que es desplaci a través del Mediterrani cap al sud d’Europa en els pròxims dies, segons el Servei de Vigilància Atmosfèrica del sistema satel·litari europeu Copernicus (CAMS).
Les previsions de l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) apunten que aquest dimarts, la pols en suspensió associada a la massa d’aire africà que afecta Espanya deixarà concentracions altes a l’est de la Península i, tot i que dimecres s’anirà retirant, encara afectarà l’extrem oriental peninsular i les Balears.
A les Canàries, no hi haurà concentracions significatives de pols en suspensió, tot i que no es descarta que dimecres hi pugui haver calitja a les illes orientals.
Segons les observacions del CAMS, les concentracions de partícules (PM10) en superfície al Mediterrani occidental augmentaran a causa de la pols entrant, cosa que afectarà negativament la qualitat de l’aire, principalment a Espanya. També arribaran a Còrsega, Sardenya, el sud-est de França i el nord d’Itàlia.
A les regions més afectades, es preveu que les PM10 superin el llindar d’exposició mitjana en 24 hores de 50 µg/m3 per a aquest tipus de contaminant establert en les normes europees de qualitat de l’aire. Els nivells màxims recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) són en una mitjana diària de 45 µg/m3.
El transport de pols sobre Espanya coincideix amb la segona onada de calor de l’estiu, i que el CAMS preveu que arribi al seu punt àlgid en la primera meitat d’aquesta setmana.
«En contrast amb alguns dels episodis ocorreguts al Mediterrani a principis d’any, les nostres previsions mostren concentracions més elevades de partícules a la superfície i a les capes altes de l’atmosfera», ha advertit Mark Parrington, científic en cap del CAMS.
Notícies relacionadesA més, les observacions del CAMS mostren el desenvolupament d’un important transport de pols sahariana a través de l’oceà Atlàntic al juliol.
Les previsions per als pròxims dies mostren que els vents de calitja transportaran un gruixut plomall de pols a través de les illes Canàries els dies 12 i 13 de juliol i a través de l’Atlàntic.
- Patrimoni històric Alerta per la contínua demolició d’estacions de ferrocarril centenàries
- Els excessos de la paternitat Els pares helicòpter aterren a la facultat per protegir els seus fills
- Sistema de salut 70 anys del Vall d’Hebron, el gran hospital públic català
- La gestió de la dana Mazón va veure vídeos de les inundacions a El Ventorro i ara sospesa dimitir
- Anàlisi L’operació sortida de Mazón i la jugada a tres bandes: Catalá, Pérez Llorca i Mompó, en els llocs clau
- Etologia Així ajuda el vincle amb els animals a superar el dolor emocional
- Lluita per la presidència del Barça L’oposició busca enderrocar Laporta mitjançant una complexa unió
- Acte a la Generalitat Illa llança la seva reforma de l’administració pública de la Generalitat amb 50 propostes d’experts
- Declaració Vilaplana afirma al jutjat que Mazón no semblava tenir pressa «per arribar enlloc»
- Nova cita cultural Òmnium Cultural s’alia amb l’IEC per transformar la Nit de Santa Llúcia en l’equivalent literari dels Premis Gaudí
