TELEVISIÓ I MAS

¿Bon Nadal?

¿Bon Nadal?
1
Es llegeix en minuts
Sergi Mas

Han vist l’anunci de la loteria? Ja fa més d’una setmana que corre i que es veu per tot arreu. De fet, ja fa anys que la loteria de Nadal es ven durant les vacances d’estiu.

Però a veure una cosa i abans de començar. Em pregunto: ¿a què venen aquestes urgències nadalenques per celebrar coses? ¿Quina necessitat hi ha perquè durant l’últim terç de novembre donem la benvinguda al Nadal? ¿Algun responsable d’aquestes empreses o institucions saluda amics, clients o conciutadans –ara, al novembre– desitjant "bon Nadal"? És evident que estem en un bucle absurd i que en menys d’una dècada algú encendrà l’arbre de Nadal a l’agost.

Arribats a aquest punt, un servidor aplaudirà aquella empresa o institució que visualitzi el Nadal –ja no dic una setmana abans, que seria el més adequat– a partir del pont de la Puríssima. Ja sé que aquest premi, el meu aplaudiment, és insubstancial. Però una campanya de màrqueting que prescrigui "el Nadal, quan toca", a mitjans de desembre seria el més adequat, perquè si fóssim coherents hauríem de celebrar el carnaval de febrer d’aquí a dues setmanes.

I amb el futur Nadal ens trobem l’anunci de la loteria, en el qual el producte que es ven és la il·lusió. I com a producte que es ven, arriba a tenir un preu, que són els 20 euros del dècim. Aquest és el troc perquè el comprador visualitzi que amb els diners del Gordo la seva vida faci un cop de volant i pugui arribar a ser millor.

L’espot d’aquest any sobrepassa els cinc minuts, malgrat que en televisió es comprimeix i tot just arriba al minut, i reuneix un argumentari molt previsible amb un final feliç. No veuran un anunci en què al protagonista no li toqui ni una punyetera menudalla, ni tampoc que tampoc mostri aquella dita de "Diners criden diners".

Notícies relacionades

L’inici habitual d’aquests anuncis, com el d’aquest any, arrenca amb els protagonistes mostrant una vida econòmicament entre modesta i austera, amb una desesperació ben gestionada, moltes mirades cap al no-res, el desig de qui necessita un canvi urgent i l’alegria final del premi.

Així que com està de moda, jo per si de cas ja els desitjo, a 25 de novembre, bon Nadal i molta sort. Però sobretot, salut: la veritable loteria.