Rodalies
Ciutadana quasi exemplar
Fa anys que Barcelona no es buida a l’agost. Abans, aquesta era la mesura del país per calibrar l’abast internacional de la ciutat: menys turisme, menys activitat. Això ha canviat molt, i ara tampoc es buida al juliol. Quan acaben les classes, el trànsit i els accessos a la ciutat milloren... o solien fer-ho. Avui, el col·lapse a les entrades de Barcelona durant el juliol és la nova mesura de la gentrificació. El currela ha d’anar a treballar igual, visqui al carrer Major de Sants, al carrer Sant Elies, o a Cardedeu o Arenys de Mar. I el volum de cotxes sembla el mateix que la resta de l’any.
L’altre dia anava sense pressa i vaig decidir fer de ciutadana exemplar: agafar el Rodalies i deixar el cotxe a casa, tot i haver fet ja tots els passos (afortunada de poder fer-los) per transitar cap a les plaques solars i el cotxe elèctric. El resum és que a una li passen les ganes de ser ciutadana exemplar només de trepitjar l’andana. Confies que tanta gent esperant serà per a trens diferents del teu, però no. A plaça Catalunya ja van com sardines en llauna, i tota aquella gent vol pujar al mateix tren que tu. Cops de colze descarats per entrar-hi; ningú vol esperar el següent perquè –sospito, pels nervis dels qui semblen usuaris habituals– no passa aviat, o ves a saber per què. Són cinquanta minuts fins arribar a la destinació, en realitat és quasi el mateix que en cotxe, però una mica més denigrant: l’aire condicionat no dona per a tanta gent encabida que respira espais vitals aliens. Em fixo en les cares brillants del meu voltant. No n’hi ha ni una que sembli feliç. Jo dec fer la mateixa cara de fàstic, així que intento relaxar-me. Passejo la mirada entre el traç d’un grafit per poder veure el mar a través de la finestra. I, mentre ens acostem a una estació, un nen d’uns deu anys amb la samarreta del Barça s’esmuny entre les cames per arribar abans que un senyor gran a un seient que acaba de quedar lliure.
Em surt, és clar, amb irritació, advertir-li que s’hi hauria d’asseure el senyor gran. El nen em mira malament i fins i tot jo mateixa em dic: "però, per què t’hi fiques?" Baixo del tren amb mal cos. Això, cada dia, d’anada i tornada, perjudica el benestar de les persones. No calen estudis que ho certifiquin. Amb més trens ja faríem.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- El Music Tech Hub concentra 100 ‘start-ups’ de tecnologia musical
- La lupa Araujo i el Barça se separen
- El més alt de la Vall d’Aran El poble de Catalunya que recomana ‘National Geographic’: amb cases de pedra, moltes flors i unes vistes espectaculars del Pirineu
- Joan Baltà, director de Barcelona Sagrera Alta Velocitat: "L’estació de la Sagrera encara necessita sis anys més d’obres"
- Crisi per la gestió del temporal Vilaplana va acostar Mazón amb el seu cotxe fins al Palau el 29-O
- Successos Els Mossos alerten de la "reinvenció" dels qui cultiven marihuana: amb una despesa de 6.000 euros se n’obtenen 24.000
- Desmantellen des d’Alacant una granja de mòbils que enviava 2,5 milions d’SMS al dia per a ciberestafes
- ACTUALITAT BLAUGRANA Laporta respon a la fi a Florentino: «El Madrid té barcelonitis i una mania persecutòria contra la millor època del Barça»
- ARAUJO, ABSENT DOS DIES Flick reclama que el Barça es reivindiqui davant l’Alabès
- Acte amb Foment del Treball Feijóo demana als empresaris catalans que pressionin Junts per a una moció de censura: «No em falten ganes, em falten vots dels seus»
