Un ‘apuntador’ per a un expresident

H a sigut sorprenent el paper que ha adoptat Pablo Motos amb Felipe González a El hormiguero (A3 TV). Més que fer d’entrevistador es va transformar en el seu apuntador. ¡Ah! Quin homenatge més bonic a aquest ofici, gairebé extingit avui al món del teatre, d’aquests homes i dones que, tancats al coverol del prosceni, els donaven el peu, els xiuxiuejaven els inicis dels llargs monòlegs, a les actrius i els actors per avivar la seva memòria i que poguessin recitar de manera ininterrompuda i eficient.
El paper de l’apuntador ha sigut fonamental al teatre clàssic espanyol. Hi ha un monòleg a l’obra de Calderón La vida es sueño, el del pare de Segismundo, el rei Basili de Polònia (acte primer, escena sisena), que té més de 250 versos. És increïble. És un text poètic llarguíssim que cal recitar d’una tirada. Si no fos pel apuntador, l’actor que ho interpreta entraria en col·lapse memorístic. Seria catastròfic.
La tasca de Pablo Motos com apuntador de la trobada ha sigut perfecta. Li donava el peu a Felipe González perquè, partint d’aquest recolzament, desenvolupés el recitat sense escampar-se mentalment ni sortir del guió.
‘Vagi-se’n, senyor González’
Perquè Felipe entrés, per exemple, en aquest assetjament de què es queixa Pedro Sánchez, el apuntador Motos deia: "I a tu, ¡quant de temps van estar repetint-te ‘vagi-se’n, senyor González!’, ¿eh?". I llavors l’expresident explicava de memòria que a ell mai se li va acudir la surrealista decisió de prendre’s cinc dies per decidir si continuava o no. També li va apuntar si es pot tenir un projecte de país amb aquests socis que Sánchez té, i a més amb la meitat dels espanyols en contra. I Felipe González recitava llavors el dolent que és caminar amb bascos i catalans pel mig. Però potser el peu més punyent que li va servir va ser: "¡I Zapatero, sortint a tot arreu!". Felipe va agafar tirada i li va llançar a ZP perdigonades: "És un noi a qui li costa assabentar-se de les coses".
D’aquesta sessió d’El hormiguero, no és rellevant el que digués Felipe, coses amb encert, coses sense encert. El que pensa l’expresident ja ho sabem. Aquí l’excel·lent ha sigut la resurrecció de la figura de l’apuntador. Ara a la tele se sol utilitzar l’orellera a l’orella. És pitjor. No et dona el peu, et dona el poema sencer perquè, com un lloro, ho vagis repetint.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Futbol Sis partits de sanció a Rüdiger, que els aprofita per operar-se
- Champions league Dembélé silencia l’Arsenal i acosta el PSG a la final de Múnic
- Apunt ¿S’ho imaginen?
- LA CITA DE MONTJUÏC Final guanyada, final per jugar
- PARTIT 100 AMB EL BARÇA Lamine Yamal: "La por la vaig deixar al parc de Mataró fa temps"