Tu i jo som tres
La crítica de Monegal: Els Alcántara s’uneixen, però és comèdia i l’Herminia mor trista

Té mèrit que una sèrie de televisió duri 23 anys seguits. En aquest sentit ‘Cuéntame cómo pasó’ (TVE1) ha sigut un valerós exemple de supervivència televisiva. Més de dues dècades ens ha acompanyat aquesta família, fonent-s’hi moments crucials de la història d’Espanya amb les peripècies personals entre ells mateixos.
El millor, des del meu punt de vista, han sigut els actors, les actrius. Brillant treball creant uns personatges que buscaven dibuixar com ens ha anat canviant la vida als habitants d’aquest país. La història va arrencar amb el triomf de Massiel en Eurovisió, el 1968, i s’ha acabat amb l’atemptat a les Torres Bessones de N.Y. el 2001. Hem vist passar aquesta família pel final del franquisme, la Transició d’Adolfo Suárez, el triomf i posterior daltabaix de Felipe González, i s’han aturat aquí perquè retratar els anys d’Aznar no convenia. Han preferit parar i acabar abans que explicar ‘el trio de les Açores’ o allò de ‘les armes de destrucció massiva’. Els guions han sigut una orfebreria de sensibilitat. En ocasions també de lacrimògena sensibleria. De vegades semblaven aquella ‘troupe’ del TBO anomenada ‘La família Ulisses’. Però han quallat molt en l’audiència, un mèrit indiscutible que en gran manera es deu a l’àvia Herminia (María Galiana). Ella ha sigut l’àncora, més fins i tot que l’Antonio o la Mercedes. De fet la sèrie s’acaba quan s’acaba l’Herminia. Mor sola, asseguda sota l’alzina que va plantar el seu pare fa un segle. I li prega al seu net Carlitos: «Només vull que la família torni a estar unida». En efecte, al final, després de barallar-se com hienes per l’herència, acaben ballant tots el bolero ‘Com han pasado los años’ que canta Karina. Una escena predictible. Era necessari que acabessin units. Potser han pretès un missatge dedicat al moment sociopolític que vivim. Però aquesta unió familiar ha sigut una comèdia, escènicament forçadíssima. I l’Herminia, que ho sap, ha mort trista.
‘Cuéntame...’ també va ser notícia pels contratemps amb Hisenda del productor i dels seus dos protagonistes principals. I ara, en aquest final, quan han recordat amb carinyo els intèrprets que van passar per la sèrie, han evitat treure ni una sola imatge de Juan Echanove, que va interpretar durant 12 anys, de forma brillantíssima, Miguel, el germà ‘roig’ de l’Antonio. Mesquina ‘vendetta’. Mal estil.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Succés Mor tirotejat un home en un portal del carrer de Consell de Cent a Barcelona
- Debat al Parlament El president Salvador Illa crida a un pacte sobre infraestructures per afrontar la mobilitat i el creixement econòmic
- Un gran projecte Així serà el nou Liceu Mar: 210 funcions anuals, restaurant amb vistes i 47 milions de pressupost
- Fort correctiu al jutge Peinado El Suprem rebutja la intenció del jutge Peinado d’imputar Bolaños en el cas Begoña al no apreciar cap indici de delicte
- Nou cicle republicà ERC exigirà un mínim de 50 militants i un 3% d’avals per constituir-se en corrent intern