L'oferta incendiària

La caverna, amb finestra

La TDT ha permès l'entrada de canals ultraconservadors en què s'arriba a l'insult

2
Es llegeix en minuts
M. DE L.
BARCELONA

La carta d'ajust amb l'espanyolíssim toro a punt de clavar la banya a qui se li posi al davant avisa que estem sintonitzant la cadena Intereconomía, que anuncia així el final de l'emissió, i adverteix en un rètol amb majúscules: «No és culpa de Zapatero». Aquest detall, que sembla un acudit, és molt seriós: és la línia editorial d'una oferta televisiva ultraconservadora i molt hostil amb tot el que fa olor de progressista que ha aprofitat la multiplicació de canals que ha portat l'encesa digital per fer-se un lloc en el panorama audiovisual. I, a base d'insults i, fins i tot, la difamació en aferrissats debats, s'han consolidat.

Però Intereconomía no està sola. A rebuf seu s'han anat encenent ofertes que són molt de l'ordre i de la dreta (Veo7, La 10, 13TV i Canal Català TV) que han aconseguit aglutinar una audiència que s'identifica amb els seus ideals. Els quatre canals d'àmbit estatal van sumar una audiència d'uns 1.500.000 incondicionals diaris, dels quals més de 124.000 resideixen a Catalunya. En el particular cas de Canal Català TV, aquest seguiment dels teleespectadors ni queda reflectit en els estudis Kantar Media.

Però és Intereconomía el principal representant de la caverna mediàtica i la que més triomfa en el nou panorama digital. El primer any de TDT, el canal presidit per Julio Ariza (exdiputat del PP molt pròxim a Rouco Varela, l'Opus Dei i Jiménez Losantos) ha crescut un 44% en audiència. Actualment té més de 100.000 incondicionals diaris, malgrat que els programes que l'han llançat a la fama mediàtica estan molt per sobre. Per exemple, el seu ja popular debat El gato al agua (en què es va qualificar Marina Geli de «meuca repugnant» i a Antonio Gala se'l va definir com a «maricona vella») supera habitualment aquesta audiència mitjana, en què destaquen els homes més grans de 64 anys i de les classes socials més elevades.

En el cas de Veo7, d'Unidad Editorial (El Mundo) i que controla directament el periodista Pedro J. Ramírez, la seva audiència és bastant més jove (més grans de 45 anys), i té com a principal referent l'espai La vuelta al mundo, programa líder, però que queda lluny del gato (244.000 espectadors). I això que ofereix explosives entrevistes, com la que els va concedir José María Aznar dimarts passat.

La 10, canal televisiu de Vocento que fa set mesos que emet per a tot Espanya, té com a estrelles l'espai De caza (167.000 seguidors) i els periodistes Curri Valenzuela (debat en les sobretaules) i l'exdirector del conservador diari Abc Ángel Expósito (informatiu, amb debat, nocturn), que està a la que salta.

Tele cristiana

Notícies relacionades

13TV, que compleix el seu tercer mes d'emissió amb rècord d'audiència (uns 21.000 espectadors de mitjana diària), té com a eslògan Creemos. Efectivament, aquest canal englobat a Unidad Editorial és creient: cada dia retransmet la Santa Missa, just després d'oferir l'Àngelus. Creada per un grup mexicà i Alejandro Samanes (exdirector de Popular TV) per difondre els valors cristians, 13TV també compta amb el seu programa de debat a les deu de la nit.

Canal Català TV també ofereix una peculiar línia conservadora i tremendista amb xous com el de la polèmica Aída Nizar (Gran hermano), o el debat Catalunya opina, amb Carlos Navarro, El Yoyas, de tertulià. I la Santa Missa cada dia.