Canvi en l’Administració

Revisió a gencat.cat: pros i contres de la nova web de la Generalitat de Catalunya

La nova versió del portal forma part de la reforma integral de l’administració impulsada pel Govern de Salvador Illa per simplificar els tràmits amb les institucions públiques i agilitar l’accés de la ciutadania a la informació

La Generalitat renueva su web e incorpora la inteligencia artificial para facilitar las consultas

La Generalitat renueva su web e incorpora la inteligencia artificial para facilitar las consultas / Jordi Otix

2
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La digitalització del govern és ja una realitat. A Espanya, més de 29 milions de persones accedeixen a serveis electrònics per realitzar tràmits amb l’administració pública, segons un estudi recent. A Catalunya, les 137 pàgines web institucionals van rebre més de 250 milions de visites el 2024. Per normalitzar aquest ús, la Generalitat de Catalunya ha activat aquest dimecres el nou portal de gencat.

L’última versió del lloc públic català és més minimalista, intuïtiva, clara i intel·ligible. En definitiva, més fàcil de navegar per als usuaris. «Està pensat perquè sigui més fàcil trobar el que necessites i per simplificar les gestions del dia a dia», expliquen des de l’administració.

El gencat.cat està dividit en dos blocs: un enfocat a la ciutadania i un altre a la informació sobre la Generalitat. El primer està copat amb un cercador que busca agilitar l’accés dels ciutadans als serveis públics i a la gestió de tràmits. El segon, que també compta amb un cercador destacat, brinda tota mena de dades de les institucions.

Tots dos pretenen fer que sigui més ràpid i senzill accedir a informació pública o consultar el registre de lobbies o grups d’interès. Testejat per EL PERIÓDICO, l’apartat per fer sol·licituds de transparència té errors tècnics, mentre que, en alguns casos, el registre no conté informació actualitzada fins al dia d’avui sobre les reunions entre grups d’influència i representants públics.

La web també inclou novetats que van més enllà del disseny. Des de diumenge passat, la Generalitat ha activat un nou servei d’assistència virtual mitjançant videotrucada per ajudar les persones grans o amb dificultats per navegar el portal a realitzar tràmits des de casa seva. El portal compta també amb gencatBOT, un assistent conversacional impulsat per un model d’IA generativa la missió de la qual és ajudar els usuaris a realitzar tràmits.

Simplificació de l’administració

Notícies relacionades

Aquest programa pilot, així com el portal, formen part de la reforma integral de l’administració que està desenvolupant el Govern de Salvador Illa. El pla de simplificació burocràtica de l’Executiu català pretén agilitar l’accés de la ciutadania a l’administració pública i estalviar centenars de milers d’euros en el camí.

En els últims mesos, la Generalitat ha impulsat mesures com facilitar la gestió de tràmits administratius com sol·licitar una pensió per invalidesa, reduir un 47% les seves pàgines web, suprimir la cita prèvia o un portal per buscar quins tràmits es poden fer ‘online’ i quins no, entre d’altres.