Terratrèmol a Silicon Valley

¿Per què Elon Musk ha declarat la guerra a Apple?

El magnat carrega contra el gegant tecnològic perquè les comissions del 30% que cobra a les aplicacions de l’App Store amenacen de minvar el pla de pagament amb què busca impulsar el negoci de Twitter

¿Per què Elon Musk ha declarat la guerra a Apple?

DADO RUVIC / REUTERS

3
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en Xarxes, algoritmes i la intersecció entre política i tecnologia.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Un mes després d’obtenir el control de Twitter per 44.000 milions de dòlars, Elon Musk continua buscant una manera de fer que el negoci de la xarxa social sigui rendible. És per això que, en una sèrie de tuits, l’home més ric del planeta ha declarat aquest dimarts la guerra a Apple, l’empresa tecnològica més ben valorada, acusant-la d’haver retirat la seva publicitat de la plataforma, una cosa que es desconeix si és certa.

Per entendre per què Musk ha decidit apuntar al fabricant dels iPhone, iPad i Mac, primer cal entendre els problemes pels quals passa Twitter. El magnat va adquirir la xarxa social fa poc més d’un mes a un preu molt superior del que estava valorada. Des del seu naixement el 2006, Twitter ha tingut problemes de rendibilitat i mai ha aconseguit xifres equiparables a rivals com Facebook, Instagram o Youtube.

Pèrdua d’anunciants

El seu model de negoci es basa en la publicitat, però Musk vol canviar-ho i potenciar els ingressos per subscripcions. El deute de més de 12.700 milions que va contraure amb els bancs per poder comprar Twitter fa que la necessitat perquè la xarxa social passi a guanyar més diners sigui encara més gran. És per això que va anunciar el llançament d’un pla de pagament de 8 dòlars al mes amb què l’usuari podria comprar una millor experiència a la xarxa social així com el seu pin blau de verificació del seu compte. Aquest canvi no només no va aconseguir captar prou usuaris sinó que també va accelerar les suplantacions d’identitat, confonent cada vegada més els usuaris. Aquestes suplantacions van afectar la reputació de moltes empreses que s’anunciaven a Twitter.

El caos generat va obligar Musk a paralitzar aquest pla de pagament, però moltes companyies van començar a retirar o reduir les seves inversions publicitàries en la plataforma, cosa que va colpejar doblement el seu negoci. La decisió de Musk de rehabilitar comptes anteriorment suspesos i la seva retallada del personal que es dedicava a moderar els continguts a la plataforma també han portat a un repunt dels discursos d’odi, una situació que també incomoda les marques, que prefereixen viure en espais digitals on el debat és més saludable. Així, segons la cadena de ràdio nord-americana NPR, Twitter ha perdut ja la meitat dels seus principals anunciants, que només el 2022 han gastat 750 milions de dòlars a la xarxa.

¿Què passa amb Apple?

Enmig d’aquesta situació incerta, Musk ha passat a carregar contra Apple acusant-la de voler retirar la seva publicitat de Twitter. Tot i que l’empresa de Cupertino no ha confirmat aquesta suposada intenció, la realitat és que si decidís cancel·lar la seva inversió publicitària això suposaria un important revés per a la xarxa social. I és que Apple destina uns 100.000 milions de dòlars a l’any a anunciar els seus productes i serveis a la plataforma que ara lidera Musk, sent una font d’ingressos clau per al magnat.

Notícies relacionades

La clau de l’atac a Apple està en una altra qüestió. El 2008, el gegant tecnològic va crear l’App Store, la botiga digital on es poden descarregar tota mena d’aplicacions per al sistema operatiu iOS, el que utilitzen tots els dispositius de la marca. Apple obliga tots els desenvolupadors que volen ser a l’App Store a pagar una comissió d’entre el 15% i el 30%, una condició que múltiples empreses han denunciat com un abús de poder i que reguladors com els de la Unió Europea (UE) investiguen i ja han sancionat.

Aquest peatge impositiu, que va ser reduït el gener de l’any passat per als desenvolupadors que obtenen menys d’un milió de dòlars anual de l’App Store, és part essencial del negoci d’Apple. Tot i que aquesta comissió no és «secreta», com ha assenyalat falsament Musk, sí que afecta directament els plans del magnat de llançar una versió de Twitter de pagament. I és que, després d’aquesta comissió, els 8 dòlars mensuals que Musk vol establir es quedarien en uns 5,6 dòlars per usuaris, limitant més l’impacte d’un pla ja limitat i posant en un compromís el seu propietari.