Judici a Pamplona
El tribunal decideix que el judici per la violació de Sant Fermí segueixi sent a porta tancada
Els dies 24 i 27 de novembre, quan es presentaran els informes finals, el judici serà accessible al públic en general

zentauroepp40965671 graf320 pamplona 16 11 2017 jes s p rez p rez c aboga171116134618 /
El tribunal que jutja des de dilluns passat cinc joves acusats d’una violació múltiple a una noia de 18 anys a les festes dels sanfermines del 2016 ha decidit que la vista continuï celebrant-se a porta tancada. Així ho va confirmar ahir l’advocat navarrès José Javier Echeverría, que amb Agustín Martínez Becerra defensa tres dels cinc acusats del grup d’amics conegut com La manada, en un dels recessos de la quarta sessió del judici.
Ahir, un dels advocats de la defensa va demanar que, ja que el Tribunal Superior de Justícia de Navarra havia informat sobre una de les proves aportades, el judici es desenvolupés de forma pública, a porta oberta. En concret, es referia a l’acceptació pel tribunal d’un informe elaborat per uns detectius privats sobre la vida de la víctima i que ha causat molta polèmica perquè es considera que culpabilitza la noia.
La Secció Segona de l’Audiència de Navarra, composta per tres jutges, va decidir per unanimitat que el judici es mantingui en les mateixes condicions que fins ara, és a dir, a porta tancada. I que només els dies 24 i 27 de novembre, quan es presentaran els informes finals i s’oferirà el dret a l’última paraula, el judici sigui accessible al públic en general, amb la condició que no es portin a terme gravacions d’àudio ni de vídeo. L’acord es va prendre amb l’oposició d’una magistrada.
Més declaracions
Per l’advocat Martínez Becerra, si almenys les dues últimes sessions són públiques s’evitaran judicis paral·lels, ja que «es tracta de l’única manera que tothom entengui, un cop sigui a la sala, quina és la naturalesa o el contingut del que hapassat dins i de les conclusions» de cada una de les parts.
Ahir van declarar dos testimonis, la veïna del portal número 5 del carrer de Paulino Caballero i un vigilant de seguretat de l’hotel Europa, així com quatre agents de la policia municipal de Pamplona.
Sobre l’informe del detectiu que ha motivat tantes crítiques, el tribunal va matisar que només ha acceptat unir a la causa la part de l’informe elaborat per detectius de la defensa sobre publicacions de la denunciant a les xarxes socials, però no les que fan referència a la seva vida privada.
En concret, es refereix a la petició d’una de les defenses dels acusats, que va presentar en la fase final d’instrucció un informe elaborat per uns detectius privats sobre la denunciant, i que «posteriorment el mateix advocat va retirar de la causa i va sol·licitar que es tingués per no presentat». No obstant, el tribunal admet que ha acceptat «en el transcurs de les qüestions prèvies (a la vista oral) la petició d’un altre advocat defensor d’afegir com a prova una foto recent publicada per la denunciant en una dels seus comptes de les xarxes socials.
«Masclisme sobre masclisme»
Notícies relacionadesAquesta decisió ha provocat moltes crítiques. «Ja no només s’exigeix el comportament de la dona davant un delicte d’abús o assetjament, sinó que se la persegueix per veure si és realment exemplar els dies següents o si plorarà en públic», va censurar la presidenta de la Junta d’Andalusia, Susana Díaz.
La secretària d’Igualtat del PSOE, Carmen Calvo, va qüestionar la investigació perquè representa «masclisme sobre masclisme» i exigeix a la dona que «cridi, que tingui lesions físiques i no torni a refer la seva vida ni torni a somriure mai més (per provar les seves seqüeles)». Calvo va reclamar que els homes «decents, que són pacífics i no agredeixen les dones, agafin la bandera contra el masclisme perquè als violadors o potencials violadors els farà molt més efecte que un home els digui que és absolutament intolerable».
- Enquesta eleccions generals Espanya: Sumar i Junts perdrien la meitat dels seus escons després de dos anys de suport a Sánchez
- Sense sortir de la comarca El poble a només 30 minuts de Rubí ideal per a una escapada de natura sense sortir del Vallès
- Al delta del Llobregat Llum verda a un pla hoteler i residencial entorn de l’aeroport de Barcelona que el TSJC va tombar el 2020
- El conflicte del Pròxim Orient Trump decideix implicar-se en la guerra contra l’Iran oberta per Israel
- En la presumpta trama de corrupció Benet Salellas, exdiputat de la CUP i advocat de Cuixart en el judici del 'procés', defensarà Santos Cerdán
- Criança Carlos González, pediatre: "Moltes vegades quan el teu fill plora no vol ni joguines ni dolços, demana la teva presència i el teu afecte"
- Tens nafres a la boca que no desapareixen? Podrien ser el primer símptoma del càncer oral, que no para d’augmentar
- Guerra a l'Orient Pròxim Trump: "Pot ser que ataqui l'Iran, pot ser que no. Ningú sap el que faré"
- SALUT MENTAL La psiquiatra Marián Rojas revela què s’amaga darrere del perfeccionisme: “És por disfressada de control”
- Crisi en el PSOE La Moncloa assumeix que es destaparan més àudios i es disposa a «conviure» amb això: «Val la pena aguantar»