Els activistes del transport públic avalen apujar les tarifes
La PTP veu "raonable" un petit encariment a l’àrea de BCN i adverteix sobre els preus ja molt alts a les corones no metropolitanes.
La plataforma Promoció del Transport Públic (PTP), la més activa en la defensa d’aquest tipus de mobilitat, avala un eventual increment de les tarifes el 2026. Estat, Generalitat, Àrea Metropolitana i Ajuntament de Barcelona han d’acordar aquest desembre el preu que els usuaris abonaran l’any que ve pels desplaçaments i tenen sobre la taula dos dilemes que empenyen cap a una pujada: fer repercutir o no l’increment de l’IPC i el futur de les bonificacions introduïdes per la pandèmia. El Govern ja s’ha manifestat a favor, almenys, d’apujar l’IPC. Els activistes han anunciat ara que ho secundarien.
"Assumir un increment equivalent a l’IPC és raonable per garantir el bon funcionament i la millora urgent de l’oferta de transport públic", afirma la PTP en un comunicat emès ahir. "Mantenim que és raonable assumir increments moderats de tarifes sempre que vagin acompanyats de millores en l’oferta, urgents i molt necessàries, concentrades sobretot en més bones freqüències i més capacitat en les línies, i una millora de la fiabilitat del sistema de Rodalies", detallen. A curt termini, reclamen injectar més capacitat al bus interurbà, que viu un boom de demanda, com ha explicat aquest diari.
Es mostren més prudents en relació amb les bonificacions: acceptarien una retallada sempre que l’encariment s’apliqui només a l’entorn metropolità. "En cas que s’hagin de reduir les bonificacions, cal fer-ho en els títols d’una o dues zones i evitar fer-ho en els títols de tres o més zones, actualment molt més cars". Rebutgen que el transport públic a les zones de la tres a la set pugi més que l’IPC i recorden que una T-usual de 6 zones ja costa 66,45 euros.
T-casual i la T-usual
"Cal mantenir un equilibri entre el preu de la T-casual i la T-usual a totes les zones, que permeti mantenir la T-usual com el títol més usat", indiquen. En aquest sentit, consideren que "a partir de 25 viatges mensuals ha de sortir a compte la T-usual", en comptes de 18 viatges com ara a la zona 1. Proposen, a més, una T-jove de zona única i allargar-ne el límit d’edat de 25 a 30 anys.
La plataforma recorda que "el sistema tarifari ha assumit canvis importants" des de la covid. A Barcelona, la T-jove té avui un 50% de bonificació directa de l’Estat, i la T-usual, un 20% de l’Estat i un 30% de les administracions consorciades a l’ATM (Generalitat, Ajuntament). Aquesta política va deixar el transport públic al marge de la pujada general de preus que va produir la guerra d’Ucraïna i el consegüent encariment de l’energia. Va ser, admeten, "un alleujament per a l’economia de les classes populars". "Aquesta situació, però, ha provocat tensions de finançament que cal resoldre si volem mantenir i millorar l’oferta de transport públic", admeten.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- "Entro i surto quan em ve de gust"
- Segona vida (23) / JORDI VILA-PUIG Jordi Vila-Puig, exjugador del Barça d’hoquei patins: "La meva vida és una aventura en el món de l’esport"
- Complexitat a les aules L’escola catalana té només un educador o integrador social per cada 1.000 alumnes vulnerables
- Baixa temporal Andreu Buenafuente abandona TVE de manera inesperada per prescripció mèdica: «He de parar una mica»
- Assaig Escapar-se dels Testimonis de Jehovà
- Proposta legislativa El Govern defensa la necessitat que Catalunya tingui pressupostos de carboni i objectius «ambiciosos i vinculants» de reducció d’emissions
- Reacció de Nogueras Junts acusa el PSOE de «bloquejar la legislatura amb els seus incompliments» i només veu possible una reconciliació si ho compleix tot
- Sánchez dona més facilitat de despesa als municipis per reconciliar-se amb Junts
- Una alineació de 3-1
- El Barça pensa en gran
