COP30 A Belém
La cimera del Brasil debat com frenar els relats climàtics falsos
Per primera vegada, la cita inclou a la taula d’oficial de negociacions el debat sobre la "integritat de la informació", que es tractarà al mateix nivell polític que les emissions i els fons climàtics.
Negar l’existència del canvi climàtic o difondre informacions falses sobre aquest fenomen s’ha convertit en un problema de primera magnitud que no solament posa en risc el desplegament de mesures efectives per fer front al caos climàtic sinó que, a més, afecta la integritat de milions de persones d’arreu del món.
Por això, per primera vegada en la història, la cimera del clima del Brasil (COP30) ha decidit incloure a la taula d’oficial de negociacions d’aquesta trobada el debat sobre la "integritat de la informació" i, en definitiva, sobre què cal fer per garantir que el negacionisme no continuï agafant empenta en un planeta en flames.
La presidència brasilera va anunciar que aquest ítem entra a l’anomenada Agenda d’Acció d’aquesta cimera i que, per tant, es tractarà al mateix nivell polític que la lluita contra les emissions, les polítiques d’adaptació i la mobilització de fons climàtics.
El 2021, durant la cimera de Glasgow (COP26), ja van ser diverses les entitats que van alçar la veu per denunciar que les mentides sobre el canvi climàtic frenaven l’acció global. Aleshores es va posar en marxa la coalició internacional Climate Action against Disinformation (CAAD) per advertir sobre la gravetat del problema i, sobretot, avançar en la recerca global de solucions.
Exposar i desmantellar
Aquest any, sota el lideratge de Lula da Silva, el Brasil va impulsar al G-20 la creació de la Iniciativa Global per la Integritat de la Informació sobre el Canvi Climàtic, un tractat amb el suport de governs i organitzacions internacionals i que, entre d’altres, va rebre el suport de Pedro Sánchez i Espanya.
Notícies relacionadesLa iniciativa arrenca amb l’impuls del govern brasiler, les Nacions Unides i la UNESCO i, segons afirmen els seus promotors, treballarà per "recolzar i enfortir les campanyes de comunicació sobre canvi climàtic per contrarestar així la desinformació climàtica". També es persegueix "exposar i desmantellar" les xarxes que treballen justament per crear aquestes narratives falses. Sobretot ara que, segons una investigació de The Guardian, s’ha demostrat que hi ha petrolieres que financen grups d’extrema dreta que es dediquen específicament a difondre narratives falses sobre el canvi climàtic.
Tot apunta que els negociadors debatran avui i demà sobre com es pot traduir aquest compromís contra la desinformació en mesures concretes. S’estudia la creació de mecanismes de transparència i rendició de comptes per a les plataformes digitals i xarxes socials que més promouen el negacionisme, així com codis de conducta per a governs i empreses que fomenten narratives de greenwashing, una de les nombroses formes de la desinformació climàtica que es multipliquen en aquest temps.
- Mobilitat Catalunya aposta pels trens de 100 metres d’Alstom i deriva els de 200 metres d'Stadler a Madrid
- Baralla al carrer Apallissen un home a Blanes després que gairebé l'atropellessin i ell els ho recriminés
- FUTBOL (SELECCIÓ) Espanya desconvoca Lamine i acusa el Barça d’ocultar informació de la seva lesió
- Tribunals Els jutges frenen els desnonaments de dues víctimes de la trama del notari
- Estratègia 2025-2050 Catalunya dissenya la seva xarxa ferroviària del futur: tres noves estacions AVE, empresa pública de trens i dos grans eixos que reordenen el mapa
- El davanter va tornar a barcelona La RFEF declara la guerra al Barça pel cas Lamine
- Apunt El lloc del seu esbarjo
- Lliga de campions El Barça rep avui el Lovaina belga amb la vista en el clàssic
- TENNIS | ATP FINALS Alcaraz acaricia el número u després d’una gran remuntada
- El millor jugador de la història Leo Messi: "M’imaginava jugant tota la meva carrera a Barcelona"
