Mobilitat

El tall de l’R3 durant 16 mesos allargarà el viatge una mitja hora

Renfe realitza aquests dies circulacions de prova dels autobusos per ajustar els horaris i les freqüències. L’associació Promoció del Transport Públic reclama que el dispositiu funcioni bé des del primer dia.

Els primers dies, 90 informadors atendran els usuaris en els punts de transbord

El tall de l’R3 durant 16 mesos allargarà el viatge una mitja hora
3
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

Entre 20 i 30 minuts serà el temps de viatge que prop de 21.000 usuaris de la línia R3 de Rodalies hauran de sumar a l’habitual quan comenci, el dimarts 7 d’octubre, el llarg tall –durarà 16 mesos– per les obres de desdoblament de la via. Renfe està realitzant aquests dies circulacions del dispositiu d’autobusos en buit, sense passatgers, per calcular els temps de viatge, les entrades a les poblacions i reajustar la ubicació de les parades per assegurar més agilitat i menys afectació a tota la mobilitat.

"Sempre que cal realitzar un transbord implica un increment de temps", va explicar ahir el portaveu de Renfe a Catalunya, Antonio Carmona, que va afegir que el desplegament d’autobusos "intenta generar el mínim de molèsties possibles". Per evitar que els usuaris vagin perduts, almenys els primers dies al no conèixer on agafar l’autobús correcte, Renfe destinarà 90 persones a informar en els principals punts de transbord.

Punts neuràlgics

El pla alternatiu de transport per substituir amb autobusos el tall de l’R3 de Rodalies entre Montcada Bifurcació i la Garriga ha localitzat el seu centre operatiu en un dels extrems a l’estació de Fabra i Puig de Barcelona i, en l’altre, en la de Centelles. El dispositiu habilitat per Renfe, que tindrà 58 autobusos i 43.500 places diàries, inclou autobusos directes entre les dues estacions, línies amb parades i serveis complementaris cada hora des de la Garriga. Però a la pràctica, l’estació Granollers-Canovelles, just al mig de totes dues, serà juntament amb Fabra i Puig el segon gran punt neuràlgic, i el que finalment s’ha reforçat amb més autobusos.

"Fa molt temps que s’està planificant aquest tall. El nivell d’exigència és alt, entenem que des del primer dia hem de tenir un pla alternatiu que funcioni a la perfecció. Demanem que no hi hagi gent perdent-se o esperant trens", exigeix per la seva banda des de l’associació Promoció del Transport Públic Arnau Comajoan, que reclama coordinació entre l’arribada dels trens i la sortida dels autobusos.

Representants de l’entitat van viatjar ahir en una de les circulacions de prova que porta a terme Rodalies. Comajoan va valorar també que Renfe hagi publicat, seguint la petició dels representants dels usuaris, els horaris concrets per conèixer a quines hores es pot agafar l’autobús i evitar esperes en les parades.

Notícies relacionades

En cas que en algun moment no es compleixin les freqüències previstes, Renfe ha disposat una guàrdia de nou autobusos distribuïts al llarg de la C-17, que s’activaran per reforçar el dispositiu. Tres s’esperaran al carrer del Pintor Alsamora de Barcelona, al costat de la Meridiana. Tres més es destinaran a Centelles, dos estaran estacionats a Mollet i un altre més a l’extrem nord, a Vic.

L’estació d’autobusos de Fabra i Puig de Barcelona i els seus voltants també es preparen per convertir-se en el punt d’arribada i partida del gran dispositiu que reemplaçarà els trens de Rodalies de la línia Barcelona-Vic-Puigcerdà. En aquest sentit, Renfe assegura que l’estació està preparada per assumir el nou contingent d’autobusos. L’Ajuntament, no obstant, portarà a terme mesures per mirar d’evitar que l’operatiu pugui afegir pressió al funcionament de l’estació i als accessos a la ciutat en hores punta. Els autobusos que formaran part del Pla Alternatiu de Transport de l’R3 no aniran directament a l’estació de Fabra i Puig, sinó que, després d’entrar a la ciutat pel carril bus de la Meridiana, efectuaran la descàrrega de passatgers a la parada d’autobús interurbà que ja existeix de Can Dragó.