Ancor Serrano: "La IA ens permet dedicar a cada pacient el temps que necessita"

Ancor Serrano: "La IA ens permet dedicar a cada pacient el temps que necessita"
3
Es llegeix en minuts
EDUARD PALOMARES

El sistema sanitari, i els seus professionals, viuen una pressió constant per oferir als pacients l’assistència adequada malgrat no disposar gaires vegades dels recursos i el temps necessaris. Davant d’això, l’anestesiòleg Ancor Serrano està desenvolupant des de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (Idibell) una eina per aplicar la intel·ligència artificial a l’avaluació preoperatòria, a fi de guanyar en eficàcia, tranquil·litat i personalització. El projecte compta amb el suport del programa CaixaImpulse d’Innovació 2025 de la Fundació La Caixa, amb un finançament que voreja els 150.000 euros.

¿Quin acostuma a ser el procés que viu el pacient els dies abans d’una operació?

El període preoperatori genera moltes trucades, visites i proves en un curt espai de temps, cosa que de vegades pot produir cert estrès al pacient. Per a l’equip mèdic, el procés a escala individual no és complicat, però es torna complex si hi afegeixes totes les operacions, que requereixen moltes gestions i coordinació. A part, pot passar que els pacients no arribin al quiròfan amb la preparació adequada i que s’hagin de cancel·lar cirurgies a última hora. Segons un estudi, la mitjana de cancel·lacions és de l’1,8%, cosa que acaba representant fins a 16.000 operacions perdudes a l’any a tot Catalunya.

¿Què pot aportar la IA per millorar l’eficàcia del procés?

Hem dissenyat una eina amb intel·ligència artificial, anomenada AIINANE, que fa que el procés preoperatori sigui més simple i accessible des de casa, amb el mòbil. L’aplicació registra les dades del pacient, les compara amb la història clínica electrònica, la medicació, les analítiques i els antecedents, i ofereix una valoració global del risc quirúrgic. Això facilita a l’equip mèdic la decisió de si cal una visita presencial o no.

¿Permet, llavors, evitar visites i proves innecessàries?

La qüestió és que no podíem saber si eren o no necessàries fins a la visita presencial, de manera que es demanaven proves a tots els pacients per precaució. Això comportava, per exemple, haver de fer radiografies de tòrax que no sempre eren necessàries i que consumien recursos i temps. Amb la nostra eina ja sabem quins pacients necessiten realment aquestes proves i quins no, cosa que evita haver-les de repetir si ja les tenen.

La qual cosa permetrà fer més passadora la càrrega de feina del personal sanitari.

En comptes de dedicar a una llarga llista de pacients 15 minuts i estressar el personal sanitari, i també el mateix sistema, podrem saber a qui hem de dedicar una hora i a qui cinc minuts. És a dir, podem donar a cada pacient el temps que realment necessita. Així mateix, podem automatitzar processos molt repetitius i tediosos. L’objectiu és aconseguir reduir les cancel·lacions per sota del 0,9%.

¿En quin estat es troba el desenvolupament de l’aplicació?

Ja fa quatre anys que hi treballem. L’eina està en fase de desplegament a l’Hospital de Bellvitge, després de diverses proves pilot i ajustos. Hem fet proves amb pacients, començant per la cirurgia de mama, i hem corregit errors. Ara es desplegarà de manera controlada i s’ampliarà a altres cirurgies.

Notícies relacionades

¿Quin és el següent pas?

La idea és que arribi a tots els hospitals de Catalunya, especialment als que tenen un sistema més estressat, com els de fora de l’àrea metropolitana. Aquesta eina pot ajudar a optimitzar recursos i a alleujar càrregues. En tot cas, la IA en medicina requereix molta precaució: hi ha regulacions, drets dels pacients i, sobretot, requisits de seguretat. No es pot aplicar de manera frívola, però és un camp que té molt futur.