Sinistralitat viària

Un de cada quatre morts a les carreteres catalanes aquest estiu són motoristes

Augmenten els ferits greus en accidents de trànsit, mentre es manté el nombre de morts de l’any passat

Trànsit i Mossos augmenten els controls a bicicletes i patinets elèctrics per evitar conductes de risc

Un de cada quatre morts a les carreteres catalanes aquest estiu són motoristes

EUROPA PRESS

2
Es llegeix en minuts
Germán González
Germán González

Periodista.

ver +

Entre el 23 de juny i l’11 de setembre han mort 36 persones en 32 accidents de trànsit a les carreteres catalanes.D’aquestes, el 25% són motoristes, segons han explicat els representants del Servei Català de Trànsit i dels Mossos d’Esquadra, que han fet balanç de les incidències a la xarxa viària interurbana l’estiu passat. En concret, els col·lectius vulnerables a la carretera –vianants, ciclistes i motoristes– conformen el 33% dels morts, cosa que significa una important reducció respecte al mateix període del 2024, quan van ser el 39%.

Els 36 morts aquest estiu suposen la mateixa xifra que l’any passat, per la qual cosa el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Ramon Lamiel, ha remarcat la importància de contenir el nombre de víctimes mortals tenint en compte el complex inici del 2025, que va registrar un increment dels morts a les carreteres. En aquest sentit, entre juny i setembre s’han registrat 240 ferits greus, cosa que representa un 2,6% més que el 2024.

«Aquest estiu hem contingut la sinistralitat, amb un mes de juny amb reducció, un mes de juliol dolent, especialment a Lleida, i un agost amb reducció. El setembre no l’hem començat bé, però les xifres són similars a les de l’any passat», ha remarcat Lamiel.

La cap de la Comissaria General de Mobilitat dels Mossos d’Esquadra, Mònica Luis, ha destacat que aquest estiu els agents «han intensificat la vigilància i s’han realitzat 9.432 controls a la xarxa viària de diferent tipologia». Respecte als de drogues, han pujat els controls un 20,4% i s’han registrat un total de 1.060 positius.

Col·lectius vulnerables

El 33,3% de les víctimes mortals d’aquest estiu pertanyen als denominats col·lectius vulnerables (motoristes, vianants i ciclistes). En concret, han mort nou motoristes (cinc menys que a l’estiu del 2024), dos vianants (un menys que el 2024) i un ciclista (un menys que l’any passat). La proporció de motoristes morts respecte al total de víctimes durant l’estiu (període d’alta mobilitat d’aquest col·lectiu) és d’un de cada quatre, un 25%, cosa que suposa una important reducció respecte a l’any passat (39%).

De les 36 víctimes mortals a les carreteres catalanes aquest estiu, 28 eren homes i 8 dones. Pel que fa a l’edat de les víctimes mortals, la sinistralitat s’ha repartit en les diferents franges d’edat, tant víctimes joves, com de mitjana edat, així com grans. La franja d’edat amb més víctimes mortals (8) és la que va dels 25 als 34 anys, seguida (amb set morts) de la franja que va dels 65 als 74 anys.

Notícies relacionades

La sinistralitat a la xarxa viària és molt dispersa. L’A-2 i l’N-II són les vies amb més morts, amb tres cada una, seguides de l’AP-7, la C-12, la C-31, la C-1412b i la C-15z amb dos morts.

Un centenar de morts tot l’any

Quant a la sinistralitat del 2025, des de l’1 de gener han perdut la vida 103 persones en 95 accidents mortals a la xarxa viària catalana. Durant el mateix període de l’any passat, van morir 94 persones en 88 sinistres mortals, cosa que suposa un augment del 9,6% de les víctimes mortals. Quant als ferits greus, se’n van registrar 613, un 3,4% més que el 2024.