8 de cada 10 de més de 55 anys preveuen viatjar aquest any

El col·lectiu sènior, amb un gran pes demogràfic, té més renda disponible que altres franges d’edat i més bona salut que generacions anteriors / Segons un estudi de la UE, el 2030 hi haurà uns 140 milions de viatgers ‘silver’

8 de cada 10 de més de 55 anys preveuen viatjar aquest any
6
Es llegeix en minuts
Patricia Martín
Patricia Martín

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

La nova generació silver, que està canviant les regles socials i redefinint l’envelliment, també està donant un tomb al model turístic tal com el coneixem fins ara. Tot i que la imatge tradicional del turista és una persona jove, amb la motxilla a l’esquena i situada en una destinació exòtica, si es tenen en compte els viatges que els espanyols fan a l’interior de l’Estat, el turisme sènior ja ha desbancat la resta de franges d’edat com la principal veta de mercat.

En primer lloc, per una senzilla raó de volum: la població gran va a l’alça, tenint en compte que la generació del baby-boom ja ha entrat de ple en la jubilació o està molt a prop de fer-ho. No hi ha dubte, però, que aquest sorpasso també es deu a un canvi social important: ara s’arriba a aquestes edats, i sobretot a l’edat de jubilació, amb una salut més bona, amb més bones condicions físiques i amb ganes de disfrutar de la vida fins a l’últim moment.

Per això, segons dades de l’enquesta Familitur de l’INE, l’any passat gairebé el 25% dels que van viatjar per Espanya tenien més de 55 anys (l’edat a partir de la qual el sector parla de "turisme sènior"), davant el 22,5% de les persones d’entre 35 i 55 anys i el 13,7% de menys de 34 anys.

Tenint en compte el total de viatges nacionals i internacionals, els percentatges estan molt igualats entre sèniors i la franja d’entre 34 i 54 anys: els primers representen l’11%, mentre que els segons lideren el rànquing, amb el 15% dels viatges (el 100% està format pels que viatgen només per Espanya, Espanya i l’estranger, i només l’estranger).

A aquesta situació s’hi ha arribat perquè en l’última dècada el turisme sènior a dins de l’Estat ha crescut quatre punts (de suposar un 20,9% dels viatges s’ha passat a un 24,9%), mentre que els viatges dels turistes de mitjana edat, entre els 34 i 54 anys, han caigut del 27,8% al 22,4%.

Els ‘baby-boomers’

Hi ha altres estadístiques que també mostren aquest auge. Per exemple, el V Baròmetre del Consumidor Sènior, fet pel centre d’investigació Ageingnomics, de Fundació Mapfre, indica que 8 de cada 10 persones de més de 55 anys tenen previst viatjar, per oci o per turisme, durant aquest any. I, segons un estudi de la Comissió Europea, el 2030 hi haurà uns 140 milions de viatgers de més de 60 anys a Europa, el quàdruple dels que hi havia el 2010, gràcies sobretot a la incorporació a la jubilació de la generació dels baby-boomers, caracteritzada per un fort increment de la natalitat.

Ara bé, no és l’únic motiu, segons assenyalen els experts en aquesta creixent veta de mercat. Hi ha altres canvis, d’índole econòmica, sanitària i cultural, que fan que els sèniors aprofitin els últims anys en el mercat laboral o la jubilació per viatjar. En primer lloc, solen tenir una renda disponible "més alta perquè ja han pagat la hipoteca i no tenen despeses infantils, de manera que disposen de més ingressos per gastar a fer turisme", apunta Ramón Estalella, secretari general de la Confederació d’Hotels i Allotjaments Turístics (CEHAT). "Per tant, es poden donar capricis tant a l’allotjament com als àpats", afegeix. De fet, segons indica un estudi elaborat per l’operadora Ávoris Travel Insights sobre la temporada actual, el 52% dels viatgers sèniors enquestats es gastaran una mitjana de 2.489 euros en les vacances, un 24% més que la mitjana del mercat.

Més temps i llibertat

Un altre dels motius que impulsa el turisme sènior és, sens dubte, que tenen més temps d’oci i més llibertat a l’hora de triar dates, ja que no s’han de limitar als mesos d’estiu, als caps de setmana i als ponts. Per aquest motiu, i gràcies al llançament ja fa unes quantes dècades dels viatges de l’Imserso, el turisme sènior és una de les principals fonts del negoci fora de la temporada alta.

Malgrat això, i si bé els viatges de l’Imserso ofereixen, cada any, més de 800.000 places, el turisme sènior "va molt més enllà", segons remarca Beatriz Varela, directora general de Mundosenior, una de les empreses que acostuma a resultar adjudicatària del paquet de viatges per a gent gran impulsat pel Govern. De fet, a partir d’aquesta experiència, Mundosenior va crear una divisió de viatges sense subvenció, per a més grans de 55 anys, el 2015 "perquè l’empresa va detectar que era un sector en auge, que ja despuntava, tot i que ha crescut especialment després de la pandèmia de la covid-19".

Varela indica que, a banda de tenir més disponibilitat per viatjar i una renda disponible més alta, els més grans de 55 anys també viatgen més perquè acostumen a arribar a la jubilació amb més bona salut. "N’hi ha molts que fan exercici i es cuiden, de manera que arriben als 60 anys en plenes condicions físiques.

Canvi cultural

A tot això també s’hi ha d’afegir un canvi d’índole cultural. "Han viscut una època en què el turisme s’ha estès, les destinacions s’han multiplicat i ara es veu amb normalitat viatjar a qualsevol edat. Abans el normal era que els jubilats es quedessin a casa, però ara tenen més nivell cultural, i més interès i curiositat per conèixer nous llocs i noves cultures", apunta al seu torn Juan Fernández Palacios, director del centre d’investigació Ageingnomics.

De fet, l’últim baròmetre elaborat per aquest institut assenyala que ha crescut quatre punts el percentatge de gent més gran de 55 anys que aquest any preveuen fer un viatge internacional. Així, la majoria, el 68%, viatjaran per Espanya, però un 32% es desplaçaran al llarg d’aquest 2025 a l’estranger enfront del 28% que ho van fer l’any passat.

L’estudi sociològic indica a més que els sèniors es decanten preferentment cap a hotels i cases rurals (el 68%) i després cap a segons habitatges en propietat o cases de familiars (un 31%), davant les pensions, els hostals o els càmpings, que són opcions preferides per gent més jove.

"Valoren les vacances ben organitzades i en les quals no hi hagi gaires sorpreses; per això són més partidaris dels hotels que dels habitatges turístics o altres establiments, perquè aprecien el servei de neteja, la qualitat, la seguretat o tenir accés a un servei mèdic", indica el secretari general de la Confederació d’Hotels i Allotjaments Turístics.

Així mateix, també són partidaris dels viatges organitzats, "sobretot perquè valoren que hi hagi un guia que els pugui ajudar". I prefereixen la contractació a través d’una agència de viatges tradicional, no tant perquè no tinguin habilitat a l’hora utilitzar internet com perquè "anteposen la tranquil·litat que els ofereixen les agències tradicionals i que els solucionin tots els problemes que puguin sorgir", afegeix Varela.

Reptes pendents

Notícies relacionades

Tot i això, entre els reptes pendents en el turisme sènior, Fernández Palacios esmenta una incorporació més gran a la recerca i contractació digital del col·lectiu de gent més gran, a partir dels 85 anys, ja que gairebé el 90% d’octogenaris no fan servir internet amb freqüència. I l’especialista també demana desterrar qualsevol indici d’edatisme, encara present tant en el sector turístic com en altres àmbits de la societat.

Alhora, Estalella enumera la necessitat que hi ha de millorar el transport, perquè els "sèniors porten més malament que els més joves les incomoditats i no els agrada conduir gaires hores o no poden fer-ho". També considera que els hotels haurien d’incorporar als menús menjar més saludable i adaptar més l’oferta a la gent gran, a la qual no li agraden gaire les sorpreses".

Temes:

Govern Internet