ESTUDI INTERNACIONAL
L’exposició a la calor entorpeix l’aprenentatge
Una anàlisi amb estudiants de 61 països demostra que les altes temperatures impacten negativament en la memòria i en les tasques cognitives complexes.
El fenomen és més greu en zones vulnerables i països amb menys recursos

Viure de forma prolongada en entorns amb altes temperatures suposa un risc per a la salut. Però a més, segons apunta un estudi internacional publicat aquest dimecres a la revista PLOS Climate, l’exposició a la calor extrema també podria estar minant silenciosament l’aprenentatge dels més joves, sobretot en assignatures que requereixen més esforç cognitiu, com les matemàtiques. L’anàlisi adverteix que l’exposició prolongada a altes temperatures afecta de manera significativa la capacitat dels estudiants per assimilar coneixements i podria estar ampliant bretxes educatives i socials. «Els estudiants en zones socioeconòmicament desfavorides són els més afectats», assenyala el treball.
L’estudi, liderat per Konstantina Vasilakopoulou (Reial Institut Tecnològic de Melbourne) i Matthaios Santamouris (Universitat de Nova Gal·les del Sud), va revisar set treballs que, en conjunt, recopilen dades de gairebé 14,5 milions d’estudiants a 61 països. La conclusió va ser clara: la calor acumulada impacta negativament en l’aprenentatge, amb més intensitat en tasques complexes com les matemàtiques, davant altres de més simples com la lectura. Aquest fenomen és especialment greu en zones vulnerables i països amb menys recursos, on les escoles viuen situacions de calor extrema sense infraestructures suficients de climatització. «Les pèrdues de capital cognitiu en les generacions joves poden obstaculitzar el progrés econòmic, social i cultural de les nacions més vulnerables», adverteixen els investigadors.
Mesures contra la calor
Notícies relacionadesLes conclusions d’aquest treball se sumen a un creixent cos d’evidències que associen la calor extrema amb un pitjor rendiment acadèmic. Una anàlisi de la Universitat Harvard publicada a Nature Human Behaviour, per exemple, demostra que els alumnes exposats a dies calorosos durant els exàmens finals obtenen pitjors qualificacions, especialment en centres amb baixa disponibilitat de sistemes de climatització. A Europa, investigacions de ISGlobal detecten que els episodis de calor extrema s’associen a un deteriorament de la memòria de treball i de l’atenció en escolars.
Davant aquestes evidències els experts remarquen la necessitat d’implementar mesures d’adaptació climàtica per minimitzar l’impacte de la calor a les escoles, les aules i, en definitiva, en l’aprenentatge dels joves. Entre les mesures més reclamades destaca millorar la ventilació de les aules, instal·lar sistemes de refrigeració i habilitar espais d’ombra, així com refugis climàtics, en els centres educatius. També suggereixen reorganitzar els calendaris escolars per evitar exàmens en els dies més calorosos de l’any. «El cost social de l’escalfament global és enorme i afecta principalment els menys responsables del problema», resumeix Vasilakopoulou.
- Fruites d’estiu ¿Què és més sa, la síndria o el meló? La ciència et dona la resposta
- Religió L’escàndol de les religioses intervingudes amenaça el ‘boom’ dels retirs secrets
- La banca espanyola supera el test d’estrès amb reserves sobre el Sabadell i Unicaja
- Escalada diplomàtica Trump envia dos submarins nuclears a prop de Rússia
- Mobilitat Les obres de l’L4 segueixen el ritme previst i ja arriben al 60% de la renovació