Un estudi qüestiona que tenir estudis "protegeixi" de l’Alzheimer
Un macroinforme impulsat per la Universitat d’Oslo, en què han participat la Universitat de Barcelona i l’Institut Guttmann, canvia la concepció del paper de l’educació com a factor de reserva cognitiva a l’envellir.

Tenir més estudis no "protegeix" de manera directa davant el deteriorament cognitiu i l’envelliment cerebral. La revista Nature Medicine ha publicat l’estudi més ampli sobre envelliment cognitiu fet fins ara, en el qual s’han analitzat dades longitudinals de més de 170.000 persones de 33 països occidentals i els resultats del qual canvien la concepció del paper de l’educació com a factor de reserva cognitiva a l’envellir i "reforcen la necessitat de polítiques i programes que fomentin la salut cerebral mitjançant factors més enllà de l’activitat cognitiva i que s’estenguin durant tota la vida, no només en la infància i joventut", apunten des de l’Institut Guttmann, que, juntament amb la Universitat de Barcelona (UB), són els dos únics centres espanyols que han participat en l’estudi, liderat per la Universitat d’Oslo (Noruega).
Millor funció cognitiva
Segons treballs previs, tot i que el nombre total de persones amb demència al món augmenta a causa de l’envelliment de la població, la incidència d’aquestes patologies neurodegeneratives sembla que està disminuint i els adults grans tenen avui dia una millor funció cognitiva que fa 20 anys. Aquest fenomen s’atribueix als canvis en l’estil de vida de la població.
Fins ara, la hipòtesi més estesa suggeria que l’educació reglada podia proporcionar una protecció davant l’envelliment normal del cervell. No obstant, aquesta anàlisi suggereix que "tot i que les persones amb més anys d’educació formal tendeixen a començar amb un nivell cognitiu més alt en l’adultesa, no experimenten un deteriorament cognitiu més lent amb l’edat".
En altres paraules, el que aquest estudi demostra és que l’"educació no alenteix l’envelliment cerebral", sinó que les persones amb més formació simplement comencen la vellesa des d’un punt cognitiu més alt que els seus congèneres que no han tingut l’oportunitat d’estudiar. Aquesta troballa qüestiona la idea que una educació més llarga per si sola pot protegir contra malalties com l’Alzheimer o retardar el deteriorament natural del cervell.
De fet, l’estudi apunta que les diferències educatives reflecteixen en gran part factors presents des d’etapes primerenques de la vida, com la capacitat cognitiva inicial o certes característiques biològiques i socials que afavoreixen l’accés a més anys d’escolarització.
"Això no treu que partir d’una reserva cognitiva més gran proporciona avantatge perquè si surts de més amunt, més amunt acabaràs. Clarament, l’educació i escolarització primerenques milloren la funció cognitiva al llarg de la vida, però no influeixen en el ritme de deteriorament ni en l’envelliment estructural del cervell. Si prenem com a referència el nivell educatiu, tots els cervells canvien de manera molt similar en la mitjana edat i la vellesa", comenta Gabriele Cattaneo, doctor en Biomedicina i investigador de la Barcelona Brain Health Initiative (BBHI).
Segons aquesta anàlisi, un nivell educatiu més alt es va associar amb una millor memòria, un volum intracranial més gran i un volum lleugerament superior de les regions cerebrals sensibles a la memòria. "Una explicació plausible és que són els trets neurobiològics inicials de les persones els que afavoreixen que assoleixin un nivell educatiu més elevat, i no a la inversa", raona Cattaneo. I tots els grups, independentment del seu nivell d’estudis, van mostrar un deteriorament cognitiu i un envelliment de l’estructura cerebral pràcticament paral·lels.
Polítiques públiques
Notícies relacionadesSegons els especialistes de l’Institut Guttman, el treball planteja importants qüestions per a les polítiques públiques en matèria de salut cerebral i envelliment saludable. Si bé fomentar l’educació continua sent una prioritat inqüestionable, aquest estudi suggereix que les polítiques destinades a promoure un envelliment cerebral saludable no es poden limitar a l’escolarització formal. Han de contemplar intervencions durant tot el cicle vital, incorporant factors com l’activitat física regular, el control de riscos cardiovasculars, l’estimulació mental contínua, les relacions socials actives i l’accés a entorns saludables i enriquidors a qualsevol edat. "Tot i que fomentar l’educació continua sent fonamental, els resultats indiquen que no és suficient per envellir de manera saludable", comenta Javier Solana, doctor en Enginyeria Biomèdica i director d’Investigació de l’Institut Guttmann.
"És a dir, no n’hi ha prou amb acumular anys d’escolarització per protegir el cervell de l’envelliment. Es requereix un enfocament més ampli i multifactorial que inclogui intervencions al llarg de tota la vida, com l’activitat física, l’estimulació cognitiva contínua, les relacions socials i la prevenció de factors de risc vascular", destaca l’especialista, que també incideix en la importància que aquest tipus d’intervencions arribin a tota la població sense que importi la seva situació social o econòmica.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- A prop del banc dels acusats El Suprem avala el processament del fiscal general per la seva «actuació coordinada i impulsada personalment» per revelar dades del nòvio d’Ayuso
- CONVALESCÈNCIA INCERTA Ter Stegen surt de l’operació a l’esquena sense pronòstic de baixa
- Després del sí de Renfe El Govern central i la Generalitat avalen la constitució de l’empresa Rodalies de Catalunya
- Sondeig sobre política fiscal Enquesta CIS: El 79% dels espanyols creuen que les rendes més altes no paguen més impostos
- Amor Sis tècniques de psicologia per enamorar la persona que t’agrada