Altes temperatures

Catalunya avisa d’una onada de calor per al cap de setmana i 16 municipis activen el pla Alfa per risc d’incendis

Aquest dijous es preveu que les temperatures siguin una mica més baixes que durant les últimes hores

Barcelona farà un simulacre d'onada de calor de 50 graus per avaluar la resposta de la ciutat

Ola de calor en Barcelona // Zowy Voeten

Ola de calor en Barcelona // Zowy Voeten

2
Es llegeix en minuts
Guillem Costa
Guillem Costa

Periodista

Especialista en medi ambient, sostenibilitat i biodiversidad

ver +

L’onada de calor que afectarà tota la península Ibèrica i que començarà aquest dissabte també afectarà Catalunya. El Servei Meteorològic de Catalunya (Meteocat) ha activat un avís de situació de perill per calor intensa per al pròxim dissabte i diumenge, tot i que es preveu que els pics de temperatura es mantinguin fins dimarts de la setmana que ve i no es descarta emetre noves alertes.

Les temperatures elevades, que poden superar els 40 ºC, seran generalitzades. Però els registres més alts es concentraran sobretot a les comarques de Lleida i a l’interior de l’Alt Empordà. En aquesta comarca, en les últimes hores, s’han batut diversos rècords. Els 40,9 ºC a Cabanes, els 39,2 ºC a Torroella de Fluvià i els 37,6 ºC a Sant Pere Pescador són les màximes històriques per a aquests municipis registrats mai en un mes de juny.

A més de Lleida i a l’Alt Empordà, també es van arribar a temperatures rècord per al juny en llocs com el Baix Llobregat, que solen ser una mica menys calorosos. Durant les últimes hores, en general, les temperatures van ser una mica més baixes a Catalunya que durant el dia de Sant Joan o el cap de setmana passat.

Dijous sense avisos

Aquest dijous, per primera vegada en els últims dies, no s’ha activat cap avís per calor, igual que per demà divendres. Això no significa que els valors alts no persisteixin. Però no s’esperen màximes sufocants de manera generalitzada. Tot i així, és possible que en alguns punts concrets es detectin temperatures similars a les dels últims dies.

De fet, el risc d’incendis ha crescut i s’ha activat el pla Alfa 3 en 16 municipis: Colera, Llançà, el Port de la Selva, Portbou, el Molar, Ascó, Flix, Garcia, Palma d’Ebre, la Torre de l’Espanyol, Vinebre, Almatret, la Granja d’Escarp, Seròs, Batea i la Pobla de Massaluca.

Amb el nivell 3 del pla Alfa activat per part del cos d’Agents Rurals, queden prohibides les cremes agrícoles, encendre focs, utilitzar maquinària a les àrees rurals afectades i utilitzar pirotècnia.

Recomanacions

Notícies relacionades

De cara a l’episodi del cap de setmana, Protecció Civil recomana evitar l’exposició prolongada al sol, especialment durant les hores centrals del dia, mantenir-se ben hidratat bevent aigua amb freqüència tot i que no es tingui set, i evitar begudes alcohòliques o molt ensucrades. També s’aconsella mantenir-se en llocs frescos o amb aire condicionat, utilitzar roba lleugera i protegir-se el cap amb gorra o barret. A casa, s’han de tancar persianes i ventilar en les hores més fresques. S’ha de prestar especial atenció a persones grans, nadons i persones amb malalties cròniques.

La Generalitat recorda que està disponible una xarxa de refugis climàtics als quals els ciutadans poden acudir per estar més frescos.