En bus o embús

En bus o embús

Zowy Voeten / EPC

1
Es llegeix en minuts
Alejandro Giménez Imirizaldu
Alejandro Giménez Imirizaldu

Arquitecte per l'ETSAB, professor d'urbanisme de la Universitat Politècnica i investigador del Laboratori d’Urbanisme de Barcelona.

ver +

La xarxa d’autobús interurbà de Catalunya va moure 182 milions de viatgers el 2023, 74 dels quals es van desplaçar fora de l’àrea metropolitana. El bus atén una demanda que creix al 20% anual després de la pandèmia amb 990 línies de 114 operadors i una flota adaptada a persones amb mobilitat reduïda de gairebé el 100%. El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ofereix dades i una aplicació: Mou-te amb transport públic. Introdueix origen i destí. Provem-ho: De Vic a Vilafranca. No s’han trobat resultats. De Martorell a Sitges. Dos transbords, tres hores. ¿Bici? A discreció de cada operador, però millor plegada, enfundada i a la bodega.

Notícies relacionades

Quina sort jugar als viatges a casa amb el gat roncant a sobre i no de matinada al costat d’un pal, a la rotonda d’un polígon, desxifrant horaris d’un adhesiu il·legible, amb les persones que treballen en la indústria, que netegen i obren, que cuiden nens, vells i malalts, que matinen perquè tot funcioni, que mereixen un transport en el qual poder confiar a cegues.

Des del reconeixement fins a la contribució d’Alsa, Alsina, Graells, Monbus, Plana, Sarfa, Sagalés, Teisa i tantes empreses del transport català de viatgers pel dret a la mobilitat universal: ¿Hi ha marge de millora? Potser. En servei, amb carril propi a les artèries crítiques i cartells de reforç: "En bus o embús". El mal del carrer de València es cura a la carretera de València, la C32. En freqüències, l’interurbà segregat ofereix una alternativa ràpida, econòmica i segura al cotxe si els ritmes estimulen la demanda. En flotes, amb màquines més joves, eficients i netes. En horaris, ampliant les franges festiva i nocturna. La gent surt. I beu. Que no condueixi. En claredat: la xarxa de bus podria ser més fàcil d’utilitzar, explicar-se millor, informar en directe al mòbil, fins i tot operar a demanda en els seus extrems. Finalment, en intermodalitat, abraçar bicis i patinets. Sincronitzar-se al minut amb els trens.