Astronomia

Catalunya prepara un dispositiu per a l’eclipsi total del 2026

El Govern crea una comissió interdepartamental, liderada pel president, i estudia organitzar carpes i punts d’observació per evitar el caos a les carreteres.

Catalunya prepara  un dispositiu per a l’eclipsi total del 2026

Lorena Sopêna - Europa Press

2
Es llegeix en minuts
Guillem Costa
Guillem Costa

Periodista

Especialista en medi ambient, sostenibilitat i biodiversidad

ver +

Cent vint-i-un anys després, un esdeveniment tan espectacular i únic com un eclipsi solar total –i és important remarcar aquest últim adjectiu– tornarà a deixar a les fosques el cel d’Espanya. El fenomen tindrà lloc cap a dos quarts de nou del vespre del dimecres 12 d’agost del 2026, en ple pic vacacional. Es podrà observar als territoris situats dins d’una franja diagonal que anirà més o menys des de Galícia fins a les Balears, passant pel terç sud de Catalunya.

Encara falta més d’un any, és cert. Però l’impacte social i econòmic d’un eclipsi total és tan elevat que el Govern ha decidit començar a organitzar un macrodispositiu per viure aquest fet històric. Als EUA, el 2024, el seguiment va ser tan massiu que els moviments turístics provocats per l’espectacle celeste van ser equivalents a celebrar 50 Super Bowls.

"Davant de previsions com aquesta, és necessari començar a treballar per garantir la mobilitat, la seguretat sanitària i la pressió sobre zones com les comarques de l’Ebre, Tarragona i Lleida", assenyala Núria Montserrat, consellera de Recerca i Universitats. Per planificar tot el que té relació amb l’esdeveniment de manera exhaustiva, la setmana vinent es crearà la Comissió Interdepartamental de l’Eclipsi, liderada pel president Salvador Illa.

"Sembla mentida poder preveure tan al detall un fenomen com aquest en un món tan imprevisible", resumeix Ignasi Ribas, director de l’IECC (Institut d’Estudis Espacials de Catalunya). La idea del Govern és aprofitar aquesta capacitat de predicció per muntar una potent campanya de divulgació.

Caçaeclipsis previsors

"Els caçaeclipsis, que viatgen per tot el món per observar aquests fenòmens astronòmics, ho tenen apuntat al calendari des de fa temps, però és important que el públic amateur es comenci a preparar", comenta Ribas. "Explicarem quines ulleres es necessiten i on es poden comprar, per exemple", explica l’investigador.

Per als científics, els eclipsis són un moment ideal per estudiar el Sol. No obstant, la ciutadania també pot tenir una experiència pedagògica massiva: "Les ombres es corben, la llum desapareix i es poden contemplar les estrelles i planetes com Mercuri, imperceptible en condicions normals".

Notícies relacionades

Es promourà el patrimoni astronòmic amb activitats que estaran liderades pel Parc Astronòmic del Montsec i l’Observatori de l’Ebre. La Generalitat, a més, utilitzarà l’eclipsi per potenciar "el paper de la dona i la nena en la ciència" a les escoles.

A Catalunya, sempre que els núvols no ho evitin –una cosa poc probable segons l’estadística meteorològica–, la Lluna ocultarà el Sol mitja hora abans que es pongui el Sol. Això significa que el contrast entre el dia i la nit (baixada de temperatura inclosa) no serà tan intens i que, d’altra banda, caldrà buscar un punt sense obstacles des del qual es vegi bé l’astre rei, que llavors ja estarà en una posició bastant baixa.