Danys
La "força major" pot dificultar les indemnitzacions
Les assegurances han creat equips per atendre les reclamacions per l’apagada
L’origen de l’apagada que va afectar dilluns tota la península Ibèrica serà determinant a l’hora que els perjudicis que s’hagin pogut ocasionar per la falta d’electricitat siguin compensats, o no, per les assegurances contractades, ja que l’excepció de "força major" pot eximir del pagament de compensacions. El seu caràcter extraordinari i imprevisible eximeix les companyies de responsabilitat, perquè, per moltes mesures de prevenció que haguessin adoptat, no ho podrien haver evitat. No obstant, les principals companyies d’assegurances han posat en marxa dispositius especials per atendre amb la màxima celeritat les reclamacions.
Precisament, el Tribunal Suprem va publicar ahir tres sentències en les quals descarta indemnitzar establiments hotelers pel tancament al qual es van veure obligats per la covid tot i que tinguessin contractades assegurances a tot risc. Les sentències coincideixen que la cobertura no els protegia "davant qualsevol situació", com van ser les restriccions sanitàries en la pandèmia, sinó que es vincula "a esdeveniments delimitats en el contracte".
La falta d’indicis sobre si l’origen de l’apagada va ser un ciberatac o una catàstrofe natural impedeix que es pugui utilitzar el Consorci de Compensació d’Assegurances per rescabalar els perjudicats, adverteixen en el Ministeri d’Economia.
El Consorci de Compensació actua davant esdeveniments naturals, com riuades o inundacions, i quan es tracta d’actes humans, com terrorisme. En el cas d’una apagada, actuaria si estigués causada per un ciberatac. No obstant, "aquest no sembla un d’aquests casos", completen les esmentades fonts oficials consultades.
Malgrat això, el jutge de l’Audiència Nacional José Luis Calama ha decidit obrir diligències per investigar si l’apagada en la xarxa elèctrica espanyola va poder respondre a un acte de sabotatge informàtic, cosa que sí que podria activar el Consorci.
Companyies
Diverses companyies d’assegurances han començat a adreçar-se als seus clients. AXA Espanya ha posat en marxa un dispositiu especial d’atenció als afectats amb un reforç d’efectius que permetin tramitar els sinistres amb la màxima celeritat possible. Santa Lucía ha activat 180 teleoperadors per atendre les reclamacions provocades per la interrupció elèctrica.
Notícies relacionadesL’associació de consumidors FACUA aconsella revisar l’assegurança contractada per si conté alguna clàusula que permeti rebre l’import dels aliments de la nevera que s’hagin fet malbé.
També es poden reclamar les despeses de menjar i allotjament que els viatgers van haver d’assumir com a conseqüència de les cancel·lacions dels bitllets de tren i d’avió. El dret a assistència davant cancel·lacions o retards està recollit en l’article 20 del reglament del Parlament Europeu i del Consell del 2021 sobre els drets i les obligacions dels viatgers de ferrocarril.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Salut Bellvitge descobreix una nova malaltia genètica del neurodesenvolupament similar a l’autisme
- Al centre logístic BCN8 Desapareixen a Sabadell 3.767 paquets d’Amazon valorats en 200.000 euros en un enviament d’Alemanya a Espanya
- Temporal Protecció Civil alerta de pluges "intenses i torrencials"
- Una investigació del TEDH El TEDH s’inclina per sentenciar que el Suprem va vulnerar els drets de Junqueras, Sànchez i Turull
- Condemnats del 'procés' Estrasburg declara que no es van violar els drets de Junqueras, de Sànchez o Turull pel 'procés'
- Feina La polèmica mort d’un jove de 26 anys que va treballar 80 hores en una setmana commociona Corea del Sud
- Televisió Pedro Piqueras i José Ribagorda confessen el gran disgust que tenien amb Sálvame: “Eren completament ridículs”
- Investigació oberta El suposat desfalc d’una administradora de Viladecans esquitxa, almenys, tres comunitats de veïns de Gavà
- 'El segon cafè' de La 2Cat L’Editorial de Cristina Villanueva: Tempestes, alertes i por
- Mitjançant nous serveis Ferrocarrils preveu moure un 50% més de viatgers i superar Rodalies en cinc anys
