A les 2 seran les 3
Mapa del canvi d’hora 2025: quins països canvien a l’horari d’estiu, quins han deixat de fer-ho i on està prohibit
No todos los países hacen el cambio de hora
Elcanvi d’hora a l’horari d’estiu d’aquest any tindrà lloc durant la matinada del dissabte 29 al diumenge 30 de març. Per això, quan el rellotge marqui les dues de la matinada, s’haurà d’avançar a les tres, amb la qual cosa es perdrà una hora de son.
Tots els països de la Unió Europea (UE) porten a terme aquest canvi amb l’objectiu d’ajustar millor la jornada laboral a les hores de llum natural i promoure l’estalvi energia. A Espanya, el pas a l’horari d’estiu sempre es produeix durant la matinada de l’últim diumenge de març. A partir d’aquell dia es farà de dia i vesprejarà més tard, fins al pròxim canvi horari a la tardor.
No obstant, són molts els països que opten per no canviar l’hora. De fet, alguns han deixat de fer-ho a causa dels seus efectes negatius. Actualment, tan sols 70 territoris de 249 –una xifra que no inclou tan sols estats, també les seves respectives illes– continuen realitzant el canvi d’hora.
Efectes negatius
El canvi a l’horari d’estiu pot causar símptomes similars als que provoca el ‘jet lag’: cansament general, somnolència durant el dia, dificultat per agafar el son, falta de concentració i disminució del rendiment físic i intel·lectual. La falta de gana o, al contrari, tenir gana a hores intempestives, també poden tenir el seu origen en aquest canvi horari.
¿El final del canvi d’hora?
Per aquestes raons, hi ha hagut diverses propostes per posar fi a aquests canvis. El 2022, es van publicar al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) els canvis d’hora fins al 2026, l’últim previst si les autoritats europees decideixen eliminar el canvi d’horari.
La Comissió Europea tenia per objectiu posar fi als canvis el 2019, una cosa que finalment no es va complir. Posteriorment, el Parlament Europeu va proposar que l’últim any fos el 2021, però la falta d’unanimitat entre els estats membres i la pandèmia van provocar que tampoc acabés de complir-se.
Països que ja no realitzen el canvi
Fora de la Unió Europea són molts els països que han deixat de fer el canvi, mirant de pal·liar els efectes negatius que comporta. Alguns casos són els de Turquia i Geòrgia, països del continent europeu, però que no formen part de la UE.
Notícies relacionadesA Sud-amèrica, per exemple, tan sols Xile i la Guaiana Francesa –regió de França– mantenen el canvi horari. En canvi, alguns dels països que, seguint el pas d’altres països al voltant del món, han abandonat recentment aquesta pràctica al mateix continent són el Paraguai (2024), el Brasil (2019), l’Uruguai (2015) i l’Argentina (2009).
Història del canvi horari
Tot i que l’origen del canvi d’hora es remunta a l’Antiga Roma, no va ser fins al 1974 quan es va introduir a Espanya. Coincidint amb la primera crisi del petroli, diversos països van prendre aquesta mesura per aprofitar millor la llum solar i consumir menys electricitat.
- Els excessos de la paternitat Els pares helicòpter aterren a la facultat per protegir els seus fills
- Patrimoni històric Alerta per la contínua demolició d’estacions de ferrocarril centenàries
- La gestió de la dana Mazón va veure vídeos de les inundacions a El Ventorro i ara sospesa dimitir
- El sector agrari nord-americà, en ruïnes
- Sistema de salut 70 anys del Vall d’Hebron, el gran hospital públic català
- Riscos a la Franja La mort continua present a Gaza malgrat la treva: atacs israelians, tones d’explosius sense detonar i fam
- Anàlisi L’operació sortida de Mazón i la jugada a tres bandes: Catalá, Pérez Llorca i Mompó, en els llocs clau
- Entrevista Francesc-Marc Álvaro (ERC): «Vox ha rehabilitat la figura de Franco»
- Aquests són els pobles als que has d'anar una vegada a la vida
- Magnat de Silicon Valley Larry Ellison, l’oracle de Trump i «amo de tot» que somia controlar TikTok i els mitjans dels EUA
