Magistrades i lletrades qüestionen la sentència
Juristes creuen que no aplica el ple consentiment de la llei del ‘només sí és sí’ i alerten que pot dissuadir les víctimes de denunciar.

L’absolució de Dani Alves per part del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), que considera que el relat de la víctima "no és fiable", que hi ha inconsistències i no hi ha prou proves que desvirtuïn la presumpció d’innocència, va caure ahir com una galleda d’aigua freda en persones i col·lectius implicats en la lluita contra les violències sexuals.
Magistrades com Carla Vallejo entenen que la resolució no aplica el ple consentiment que preveu la llei del només sí és sí. Els judicis mediàtics serveixen d’esperó o fre a la lluita contra les violències masclistes i l’absolució d’Alves pot suposar un "retrocés tant a escala jurídica com social", va resumir l’advocada de la víctima, Ester García. "¿Ara qui denunciarà?", apunten advocades i jutgesses.
"Indignació"
La resolució va causar "indignació" en el moviment feminista, segons Marisa Fernández, membre de Dones Juristes i Novembre Feminista, perquè, al ser un procés "mediàtic i simbòlic", en el qual una noia es va atrevir a denunciar un personatge famós, que el TSJC no cregui el seu relat serà "un desastre" perquè "dissuadirà" moltes víctimes de denunciar.
"Si l’acusat ha donat cinc versions diferents i ha mentit amb reiteració, mentre la denunciant ha sigut sempre coherent en el relat dels fets centrals, i no és creguda, la sentència és molt desesperançadora per a les dones que pateixin agressions sexuals, perquè poden pensar que és gairebé impossible trencar la presumpció d’innocència i això ens portarà a la impunitat dels depredadors sexuals", opina al seu torn la jurista Altamira Gonzalo.
"S’estan acumulant molts processos per violències sexuals amb visibilitat però en alguns moments ens donem contra una paret i després diem a les víctimes que han de denunciar, però se’ls treuen les ganes de lluitar", afirma Paula Narbona, advocada especialitzada en violències masclistes. Vallejo opina que la sentència "s’aparta de la doctrina del Tribunal Suprem, que permet que amb la declaració de víctima es pugui condemnar en delictes que es produeixen en la intimitat". Creu que la resolució del TSJC exigeix "una declaració perfecta, sense cap oblit, que és impossible si partim de l’estat de xoc de les víctimes, fet que converteix en més difícil la condemna". "Sembla una sentència pròpia del sistema legal anterior", afirma.
Vallejo creu que "no s’ha atès" l’aplicació del concepte de llibertat sexual basat en el ple consentiment, que preveu la llei del només sí és sí, perquè els jutges d’apel·lació "dubten que pugui existir un canvi d’opinió" en la víctima, que va entrar voluntàriament al lavabo on es va produir l’acte sexual, però assegura que va deixar clar a Alves que no volia mantenir sexe.
Notícies relacionadesVictoria Rosell, jutgessa i exdelegada contra la violència masclista, opina que la resolució suposa un "pal" per a l’Audiència de Barcelona (que va condemnar Alves), per a la víctima i "per a totes les que vinguin darrere", malgrat que, segons el seu parer, hi havia un "munt de proves" incriminatòries. "No és qüestió de la llei, sinó de la valoració judicial", denuncia.
La cofundadora d’AMJE (Asociación de Mujeres Juezas de España), Gloria Poyatos, remarca que la resolució demostra que "és molt difícil provar els delictes que es produeixen en la intimitat, cosa que dificulta l’accés a la justícia de les víctimes".
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- Adéu als insectes: aquesta és la planta que has de posar a casa teva
- Un informe recent Koldo, Ábalos i Cerdán: així reconstrueix l’UCO 12 anys d’una relació que va derivar en presumpta trama de corrupció
- L’agricultura del futur El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs a causa de l’augment de la salinitat del terreny davant el mar
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Consell Nacional Junts es compromet a «aprofitar» la «debilitat» de Sánchez després de la caiguda de Cerdán i obre la porta a retirar el seu suport al PSOE