Política lingüística
La influència del castellà cap al català és major que a la inversa en parlants bilingües i varia segons l'edat
Un estudi de la UPF apunta que el català dels infants s'assembla més al castellà que el català adult
La influència del castellà sobre el català és major que a la inversa en parlants bilingües i varia segons l'edat. Així, el català d'aquests infants rep més influències del castellà que el que fan servir els adults, segons el projecte de recerca BIBA del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). La recerca ha estudiat fins a quin punt el català i el castellà s'influeixen mútuament quan les persones bilingües les estan aprenent o n'estan desenvolupant diferents usos socials. L'estudi conclou que les dues llengües d'un bilingüe català-castellà s'influeixen mútuament, però de manera asimètrica: la influència del castellà cap al català és major.
La recerca l'ha portat a terme el grup d'Adquisició de Llengües des de la Catalunya Multilingüe i s'ha centrat en els efectes d'aquestes interaccions sobre les competències lingüístiques dels parlants individuals. Explora també si aquest procés podria repercutir sobre l'evolució del català i el castellà en les comunitats bilingües.
En l'estudi, s'ha examinat si els parlants bilingües fan servir o no la preposició 'a' davant de complements directes -que és correcta en castellà, però incorrecta en català en la majoria de casos-. En segon lloc, s'han examinat els usos dels verbs 'ser' i 'estar' dels parlants bilingües, la distinció dels quals és particularment complexa i presenta diferències en castellà i català. "Tot i ser fenòmens específics, aquests processos reflecteixen principis cognitius generals sobre com s'influeixen les llengües en contacte", explica una de les autores principals, Aurora Bel.
La recerca ha partit d’una mostra de prop de 300 persones de diferents perfils, pel que fa a l’edat, el seu grau de bilingüisme, si tenen el català com a primera o segona llengua. La gran majoria eren parlants bilingües de diferents territoris de Catalunya, però també hi havia un grup de control de persones monolingües de castellà resident a Castella i Lleó.
Durant el projecte, s'han emprat tècniques d''eyetracking' per fer seguiment ocular dels parlants bilingües, ja que els moviments dels ulls estan relacionats amb els mecanismes cognitius subjacents a la parla. Així mateix, s'han fet proves de comprensió i producció oral i s'ha avaluat el perfil lingüístic de cada parlant mitjançant qüestionaris específics.
L'estudi revela que el castellà dels bilingües castellanodominants de Catalunya no es diferencia substancialment del castellà monolingüe de zones com Castella i Lleó. A més, indica que el català sí que rep moltes influències del castellà, especialment entre els parlants més joves.
L'estudi determina que les persones adultes van alternant l’ús del complement directe precedit o no de la marca 'a', així com dels verbs 'ser' i 'estar'. En canvi, els parlants més joves (7-13 anys) fan servir només una alternativa lingüística, la pròpia del castellà, en comptes de les dues emprades pels seus referents adults.
La investigadora Sílvia Perpiñán apunta que manca saber si els infants reestructuraran el seu català en el futur, a mesura que estiguin exposats a més català formal i siguin capaços de mantenir les dues alternatives de forma separada o si aquest fenomen es consolidarà com a evolució lingüística pròpia del català.
Més enllà de les conclusions principals, l'estudi conclou que els infants fan servir correctament 'estar' per localitzar esdeveniments, un ús inexistent a la gramàtica adulta tant del català com del castellà. Tot i això, la sobregeneralització del verb 'estar' acaba desapareixent amb el temps.
Notícies relacionadesLes investigadores proposen revisar la formació docent per incloure-hi continguts específics sobre bilingüisme i aportar noves eines de gestió a l’aula en funció de la composició de l’alumnat i de l’entorn sociolingüístic. També proposen implementar eines de valoració per fer seguiment dels usos lingüístics dels alumnes i adaptar les estratègies pedagògiques a les seves necessitats.
Els resultats del projecte BIBA, que va començar el 2021i finalitzarà el maig del 2025, s'avançaran en les jornades de cloenda de la Xarxa Multilingua, que aplega set grups de recerca en bilingüisme i multilingüisme de Catalunya, el País Basc, Galícia, les Illes Balears i Castella i Lleó.
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- Óscar Fernández Calle, candidat de Vox a Extremadura : "Guardiola va robar el canvi que volien la majoria d’extremenys"
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 70.048, segon premi de la Loteria de Nadal 2025
- Sorteig del 'Gordo' Ni cobrar-lo ni trucar als teus amics: què és el primer que has de fer si et toca la Loteria de Nadal?
- Esports de neu Bitllets de Rodalies Renfe i Ferrocarrils de la Generalitat per anar a diferents estacions d'esquí de Catalunya amb forfet inclòs: com adquirir-los
- Guardiola guanya però depèn de Vox tot i la trompada del PSOE
- Abascal, desafiador amb Guardiola després que Vox dobli el resultat
