Els Reis entreguen les Medallas de Oro en las Bellas Artes
El Ministeri de Cultura distingeix 37 personalitats i entitats de la cultura, entre les quals Estopa, Albert Serra, Pablo Berger i la difunta María Teresa Campos.

Estopa con los reyes al recibir las Medallas al Mérito en las Bellas Artes 2023. /
Els Reis van presidir ahir a Sevilla l’entrega de les Medallas de Oro al Mérito en las Bellas Artes 2023, amb les quals el Ministeri de Cultura ha distingit 37 personalitats i entitats del món de la cultura, entre les quals destaquen el duo Estopa, els cineastes Albert Serra i Pablo Berger i, a títol pòstum, la periodista i presentadora María Teresa Campos. Tots els que van intervenir en l’acte van tenir paraules de record per al País Valencià i les víctimes que va causar la dana.
Durant el seu discurs, Felip VI només va citar un dels premiats, el pintor Juan Genovés, "per ser un artista valencià i per estar València, particularment en aquests dies, tan a prop del nostre pensament i els nostres cors", per tal de reivindicar la seva obra El abrazo com a símbol del "significat profund de la paraula reconciliació".
Per la seva banda, el ministre de Cultura, Ernest Urtasun, va recordar que "fa gairebé un mes, el 29 d’octubre, el cor d’aquest país va aturar el seu batec a València, escenari d’una dana amb unes devastadores conseqüències que encara afronten amb determinació i valentia milers i milers de persones a les zones afectades". "Vull que les meves primeres paraules en aquesta cerimònia siguin un tribut sincer als que van perdre la seva vida després de les riuades a València, Castella-la Manxa, també a Andalusia, i a tots aquells que enmig de dificultats inconcebibles treballen diàriament sense parar per recuperar les seves cases, la feina i el discórrer quotidià d’una existència travessada ara pel dolor, la pèrdua i la incertesa. Un record emocionat per a tots ells", va afegir Urtasun.
Actuació del duo Estopa
En nom dels premiats, Pablo Berger va tancar el seu discurs també amb "una forta abraçada al poble de València i als artistes valencians" abans de l’actuació del duo català Estopa cantant Como Camarón, una interpretació que van qualificar d’"inoblidable" mentre rebien la unànime ovació dels assistents a l’acte, drets. Dilluns passat, els germans Muñoz van ser també reconeguts amb el Català de l’Any, que entrega aquest diari.
Notícies relacionadesDel món del cine, Cultura va distingir els esmentats Berger i Serra i el director i productor audiovisual José Luis López-Linares. També actors com Luis Zahera, Vicky Peña i Gemma Cuervo; i les guionistes Isabel Peña Domingo i Isabel Campo Vilar. En l’apartat musical, van ser reconeguts Estopa i el director d’orquestra Antoni Ros-Marbà. Entre d’altres, també van rebre la Medalla de Oro al Mérito en las Bellas Artes el mestre del vidre Carlos Muñoz de Pablos; la mecenes i col·leccionista Candela Álvarez Soldevilla; l’advocada de l’Estat del Ministeri de Cultura, Carmen Acedo; el jurista Rodrigo Bercovitz Rodríguez-Cano; el pallasso Pepe Palacio; el dissenyador Modesto Lomba; el ballarí i coreògraf Antonio Najarro, i el dramaturg José Sanchis Sinisterra.
A títol pòstum, a més de Campos, es va reconèixer la directora Patricia Ferreira; l’escriptor de literatura infantil i juvenil Miguel Ángel López González El Hematocrítico; el dibuixant de còmic Carlos Pacheco, i l’actriu Itziar Castro. I entre les entitats distingides, el Museu Chillida Leku, l’Obra Cultural Balear, les fundacions Museu Sorolla, Bromera per al Foment de la Lectura, Victoria de los Ángeles i Alicia de Larrocha, i el Festival de Teatre Clàssic d’Almagro.
- INCENDIS FORESTALS Una vella i «maleïda» cançó de Serrat, l’himne per recordar l’estiu en què va cremar l’oest espanyol
- Servei d’Aigües de Catalunya Una sentència tomba la pujada de l’aigua en una ciutat de l’àrea de Barcelona per «frau de llei» i «desviació de poder»
- Dol en el cine espanyol Mor Verónica Echegui, l’actriu que es va saber desmarcar de ‘la Juani’
- Reforma de l’Administració El Govern impulsa una llei per millorar el procés de selecció dels funcionaris
- Medi ambient L’ús intensiu de les dessalinitzadores situa les reserves dels pantans al 74%
- Obituari Mor Manuel de la Calva, membre del Dúo Dinámico, als 88 anys
- Jubilació La despesa en pensions puja un 6,2% a l’agost, fins a la xifra rècord de 13.621 milions
- Reunió del Consell Executiu El Govern llaura el camí dels pressupostos amb un reforç de la hisenda catalana i el reconeixement final a la llei de barris
- EUA Trump redobla el seu atac a la independència de la Fed i acomiada la governadora de la Reserva Federal Lisa Cook
- Apunt El somriure de la Gioconda