El viatge de la desconfiança

«Els busos van bé però els trens van amb retard, falla el de sempre», explica un passatger

El primer dia de talls en les línies sud de Rodalies per les obres del túnel de Roda de Berà, que duraran uns cinc mesos, va generar un important descens en el nombre de viatgers. Els que es van atrevir a agafar el tren van patir incertesa i van lamentar l’absència de més informació.

El viatge de la desconfiança
2
Es llegeix en minuts
Jan Magarolas

Primer d’octubre, el dia D del tall de Rodalies a Roda de Berà. El sistema ferroviari del sud de Catalunya, habitualment caòtic quan fallen els trens, ahir va tornar a centrar les mirades i l’expectació. Aquesta vegada pel pla alternatiu a les obres, el més car de la història de Renfe. La tònica a primera hora del matí a Tarragona va ser de tensió continguda, en ocasions amb més informadors a l’estació que usuaris desorientats. La gran quantitat d’autobusos substitutoris que hi havia i alguns trens amb demores imprevistes van incrementar la incertesa en els viatgers, tot i que la valoració general de Renfe i de la Generalitat sobre l’arrencada del dispositiu és positiva. La dels usuaris, en canvi, és pèssima: "Els busos van bé però els trens van amb retard, està fallant el de sempre".

"Dispositiu sense precedents"

Des de Renfe, el seu president Raúl Blanco va recordar que es tracta d’un "dispositiu molt complex i sense precedents" i, vistes les primeres hores, obre la porta a adaptar-lo segons les necessitats que sorgeixin, com ja es va anunciar a principis de setmana. Per la seva part, el secretari de Mobilitat i Infraestructures de la Generalitat, Manel Nadal, va remarcar que, "sense triomfalismes, les coses han funcionat raonablement bé". "Molts dels usuaris perdran mitja hora al dia per desplaçar-se però les obres són molt necessàries", va reconèixer Nadal. Tant el president de Renfe com el secretari i el director de Rodalies, Antonio Carmona, van arribar a Tarragona des de Sant Vicenç de Calders amb un dels busos del pla alternatiu.

L’alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, també manifestava la seva "satisfacció" pel desplegament: "De moment està sortint tot bé, està funcionant". Reconeixia que "alguna cosa encara s’ha d’ajustar", però es mantenia a l’expectativa per veure com es desenvolupava la resta del primer dia de talls i mostrava la seva solidaritat amb els usuaris afectats. Per la seva banda, l’exalcalde d’Altafulla i portaveu de Sumar a la comissió de Transports del Congrés dels Diputats, Félix Alonso, lamentava la "situació complexa que arriba tard" i que "tret d’alguna incidència lògica pel primer dia, ha funcionat bé".

Desconfiança ciutadana

L’escassa afluència en l’hora punta matinal a l’estació de Tarragona deixava intuir la desconfiança de la ciutadania cap al pla de mobilitat previst. Pocs usuaris baixaven dels trens i asseguraven desconèixer l’operatiu detallat que els permetria arribar a Barcelona. Diversos informadors de Renfe, combinats amb els de les línies d’autobusos locals, s’esforçaven a explicar la situació. Fora de l’estació, els busos direcció Barcelona esperaven pacientment i sortien amb poques places ocupades. "Hi ha molt poca gent que avui hagi confiat en el pla alternatiu", confirmava Anna Gómez, portaveu de la plataforma Dignitat a les Vies, que assegurava que era una situació "ja prevista".

Notícies relacionades

Gómez també considerava que els usuaris van rebre "mala informació". La plataforma denuncia que la pàgina web d’Adif "havia caigut" just a l’inici del tall i que no es podien consultar les connexions ferroviàries. Una situació que a les 9.30 hores encara no s’havia solucionat. En canvi, la web de Rodalies funcionava correctament i avisava de les incidències per les obres.

La poca gent contrastava amb l’atrafegament habitual que es viu a l’estació de Renfe de Tarragona al matí. Els usuaris van preferir observar com funcionava el primer dia i optar per alternatives com la connexió amb l’AVE o els vehicles particulars, cosa que va provocar la disminució de l’activitat.