Emergència internacional per la verola del mico
L’Organització Mundial de la Salut torna a prendre la mesura per l’expansió del virus a l’Àfrica, amb diferents variants.
L’Organització Mundial de la Salut (OMS) va declarar ahir l’emergència sanitària internacional per verola del mico (o mpox). Dimarts, l’organisme de salut pública de l’Àfrica ja va declarar l’emergència continental per mpox, una malaltia infecciosa causada per un virus del mateix nom, que provoca erupcions doloroses, inflamació dels ganglis limfàtics i febre. La majoria de les persones es recuperen, però algunes emmalalteixen greument. Es contagia per contacte físic.
Segons assenyala l’OMS, a l’Àfrica s’estan registrant brots de verola del mico de diferents variants, en diferents països, amb diferents modes de transmissió i diferents nivells de risc. Fins al moment, s’han identificat dues variants de mpox: la 1, més virulenta i amb una taxa de letalitat d’entre el 3% i el 4%; i la 2, menys perillosa i amb una letalitat del voltant del 0,1%. Des que va començar el 2024, l’Àfrica ha registrat més de 15.000 contagis i 461 morts per aquesta infecció a 18 països diferents.
"Avui [per ahir] el Comitè d’Emergència em va advertir que la situació constitueix una emergència internacional de salut internacional", va dir en roda de premsa el director de l’OMS, Tedros Adhanom Ghebreyesus. "La detecció i ràpida propagació d’una nova soca de mpox a l’est de la República Democràtica del Congo, la seva detecció en països veïns que no n’havien informat prèviament i la possibilitat d’una propagació més gran dins de l’Àfrica i més enllà són molt preocupants –va afegir–. A més d’altres brots d’altres variants en altres parts de l’Àfrica, està clar que una resposta internacional coordinada és essencial per aturar aquests brots i salvar vides". L’OMS invertirà 15 milions d’euros en un pla destinat a tractar l’epidèmia a l’Àfrica.
La verola del mico ja va ser considerada entre 2022 i 2023 com una emergència sanitària d’abast internacional després d’expandir-se per alguns països de l’Àfrica i arribar a desenes de països d’altres regions, entre les quals EUA i Europa. L’epidèmia va arribar també a Espanya i Catalunya, i fa dos anys va saturar unitats especialitzades en la detecció d’infeccions de transmissió sexual (ITS) com la de Drassanes (Barcelona).
Només casos aïllats
Notícies relacionadesMalgrat que la verola del mico no és una ITS (ja que no es contagia únicament per via sexual, sinó que també ho fa a través de secrecions respiratòries, objectes o per contacte directe amb les granissades de l’infectat), sinó una infecció sexualment transmissible, sí es comporta com una MTS, ja que els brots d’anys enrere a Espanya i Catalunya es van originar a partir del contacte físic sexual. La infecció va afectar llavors majoritàriament homes que tenen sexe amb homes, si bé cada vegada més afecta altres perfils poblacionals.
A Barcelona, i a falta que acabi l’estiu (el festival LGTBIQ+ Circuit s’està celebrant aquesta setmana amb 60.000 persones de tot el món), s’estan detectant només "casos aïllats" de la verola del mico entre el col·lectiu LGTBIQ+, segons fonts consultades per EL PERIÓDICO.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- A Astúries Mansour Gueye, el senegalès que després d'una dura travessia en pastera va acabar vivint a Espanya: "Vaig venir per buscar-me un futur millor i tenia clar que el primer era aprendre l'idioma"
- Aquest dijous El vent i els plàtans en flor provoquen una pluja de pol·len en una Barcelona vestida de gala per a Sant Jordi: «Hi ha nivells d’al·lergògens excepcionals»
- Sant Jordi 2026 Sant Jordi i els il·lustradors contra la IA: «S’alimenta de la nostra feina: mal copia, però no crea»
- Sant Jordi 2026 Pat Ubach: "Portava anys dient a les meves filles que han d'aconseguir els seus somnis i jo no ho estava intentant, fins ara"
- FC Barcelona Lamine Yamal no tornarà a jugar amb el Barça aquesta temporada, però salva el Mundial
