Petició de cinc anys de presó per robar coure ferroviari
Els tres acusats es vestien com si fossin operaris d’Adif i anul·laven el sistema elèctric del traçat. Van causar diversos retards en la circulació de trens.

Es vestien com si fossin operaris del gestor ferroviari Adif, trencaven la tanca per accedir al traçat de la via, anul·laven la línia elèctrica i sostreien metres i metres de cable de coure, cosa que provocava greus afectacions en la circulació de trens. Aquesta és la manera com actuaven tres membres d’una banda que s’enfronten a una petició fiscal de cinc anys i tres mesos de presó i al pagament d’una indemnització a Renfe i a Adif de 8,3 milions d’euros pels desperfectes i els perjudicis ocasionats.
L’acusació pública els atribueix un delicte continuat de robatori amb força "hiperagreujat" per tractar-se d’un servei destinat a l’interès general i que va causar "una deterioració greu d’aquest servei". Està previst que el judici se celebri aquesta setmana a l’Audiència de Barcelona.
Els investigadors han pogut atribuir als tres imputats quatre robatoris de coure en línies fèrries el 2015 i el 2016. La primera actuació la van protagonitzar el 15 de desembre del 2015. Al voltant de dos quarts de dues de la matinada, els acusats es van vestir amb equips reflectors com si fossin operaris d’Adif i "van trencar" la tanca per accedir a la via del tren a Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental), on "van violentar" els candaus de dues caixes conegudes com a "seccionadores" (permeten tancar o obrir un circuit elèctric) entre dues torres d’electrificació. L’objectiu era eliminar la tensió del cable feeder (connecta la subestació amb la catenària) que forma part del sistema d’electrificació per al funcionament dels trens de tracció elèctrica.
Posteriorment, els acusats es van desplaçar a una segona via, paral·lela a la primera, on van dur a terme la mateixa operació, si bé, en aquest cas, a l’efectuar un segon tall per apropiar-se del cable, 120 metres d’aquest cable van caure sobre la catenària. Aquest incident va provocar una explosió que va motivar una desviació de tensió i esclats i combustions a les casetes de diverses subestacions, cosa que va causar nombrosos retards.
"Propòsit depredatori"
Notícies relacionadesDies més tard, el 21 de desembre del 2015, els tres acusats, "de manera concertada i coordinada" i amb "propòsit depredatori", van tornar a actuar sobre les caixes elèctriques de la via fèrria entre Lleida i Tarragona, en concret a l’altura de Puigverd (Segrià). Aquesta vegada "van violentar" el cable de guarda d’alumini-acer (són sense tensió elèctrica) per diversos punts, van manipular els seccionadors de la catenària, van trencar els candaus que el protegien i van robar 2.000 metres de cable electrolític "despullat" i uns 200 metres més de traçat d’alumini-acer per a terra. Aquesta acció va causar, segons la fiscalia, "desperfectes materials severs a les instal·lacions i retards en la circulació ferroviària d’uns 50 minuts".
Una operació semblant van efectuar els tres imputats el 5 de gener del 2016 a la via que passa per Juneda (Garrigues) i que uneix Lleida amb Tarragona. Van robar 1.460 metres de cable de coure i 730 metres d’un altre d’alumini-acer.
- El restaurant preferit de Lamine Yamal
- El Sabadell acumula capital i podria liderar una fusió alternativa al BBVA
- Primera fase Així serà la futura Fira a Montjuïc: inici d’obres el 2026 i arquitectes internacionals i locals
- Multimilionari José Elías: «Si no vens, la resta no té sentit»
- Surt a la llum el Troissant, el croissant amb tres banyes
- Els germans Roca obriran un nou restaurant a l'hotel Esperit Roca el 27 d'abril
- Catalunya-Aragó El Govern assegura que no té previst tornar a apostar per uns Jocs Olímpics d'Hivern
- L’avenir de la legislatura El Govern central aplaudeix el nou pacte migratori amb Junts, però veu «molt difícil» aprovar els Pressupostos
- «Repesca» dels no immunitzats Catalunya reforça la vacunació contra el papil·loma humà i immunitzarà nois de fins a 18 anys a partir de l’abril
- Mobilitat Els estatuts de la nova empresa de Rodalies no concretaran que l’adscripció a Renfe sigui temporal