Petició de cinc anys de presó per robar coure ferroviari
Els tres acusats es vestien com si fossin operaris d’Adif i anul·laven el sistema elèctric del traçat. Van causar diversos retards en la circulació de trens.

Es vestien com si fossin operaris del gestor ferroviari Adif, trencaven la tanca per accedir al traçat de la via, anul·laven la línia elèctrica i sostreien metres i metres de cable de coure, cosa que provocava greus afectacions en la circulació de trens. Aquesta és la manera com actuaven tres membres d’una banda que s’enfronten a una petició fiscal de cinc anys i tres mesos de presó i al pagament d’una indemnització a Renfe i a Adif de 8,3 milions d’euros pels desperfectes i els perjudicis ocasionats.
L’acusació pública els atribueix un delicte continuat de robatori amb força "hiperagreujat" per tractar-se d’un servei destinat a l’interès general i que va causar "una deterioració greu d’aquest servei". Està previst que el judici se celebri aquesta setmana a l’Audiència de Barcelona.
Els investigadors han pogut atribuir als tres imputats quatre robatoris de coure en línies fèrries el 2015 i el 2016. La primera actuació la van protagonitzar el 15 de desembre del 2015. Al voltant de dos quarts de dues de la matinada, els acusats es van vestir amb equips reflectors com si fossin operaris d’Adif i "van trencar" la tanca per accedir a la via del tren a Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental), on "van violentar" els candaus de dues caixes conegudes com a "seccionadores" (permeten tancar o obrir un circuit elèctric) entre dues torres d’electrificació. L’objectiu era eliminar la tensió del cable feeder (connecta la subestació amb la catenària) que forma part del sistema d’electrificació per al funcionament dels trens de tracció elèctrica.
Posteriorment, els acusats es van desplaçar a una segona via, paral·lela a la primera, on van dur a terme la mateixa operació, si bé, en aquest cas, a l’efectuar un segon tall per apropiar-se del cable, 120 metres d’aquest cable van caure sobre la catenària. Aquest incident va provocar una explosió que va motivar una desviació de tensió i esclats i combustions a les casetes de diverses subestacions, cosa que va causar nombrosos retards.
"Propòsit depredatori"
Notícies relacionadesDies més tard, el 21 de desembre del 2015, els tres acusats, "de manera concertada i coordinada" i amb "propòsit depredatori", van tornar a actuar sobre les caixes elèctriques de la via fèrria entre Lleida i Tarragona, en concret a l’altura de Puigverd (Segrià). Aquesta vegada "van violentar" el cable de guarda d’alumini-acer (són sense tensió elèctrica) per diversos punts, van manipular els seccionadors de la catenària, van trencar els candaus que el protegien i van robar 2.000 metres de cable electrolític "despullat" i uns 200 metres més de traçat d’alumini-acer per a terra. Aquesta acció va causar, segons la fiscalia, "desperfectes materials severs a les instal·lacions i retards en la circulació ferroviària d’uns 50 minuts".
Una operació semblant van efectuar els tres imputats el 5 de gener del 2016 a la via que passa per Juneda (Garrigues) i que uneix Lleida amb Tarragona. Van robar 1.460 metres de cable de coure i 730 metres d’un altre d’alumini-acer.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos