SALUT PÚBLICA
Alerta de l’OMS davant la nova soca de grip aviària
El virus, detectat en un home mort a Mèxic, encara no es transmet entre humans, però obliga a extremar la vigilància epidemiològica.

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) va reportar la primera mort per grip aviària AH5N2 al món, que es va detectar en un laboratori a Mèxic. La víctima, segons la informació oficial, és un home de 59 anys que va morir el 24 d’abril. Es tractava, pel que sembla, d’un individu amb bastants problemes de salut i al morir se li va detectar el virus . Es desconeix per ara la font d’exposició al virus reportat en aus de corral. Aquestes són algunes claus del virus que, segons diversos experts, pot causar la pròxima pandèmia mundial.
D’entrada aquesta primera mort no és preocupant, però amb matisos. Es tracta d’un "cas aïllat" que no ha de generar "una extrema preocupació", però sí que obliga a intensificar la vigilància de les granges per minimitzar el contacte d’animals infectats amb persones, com va explicar a Efe l’infectòleg Luis Buzón. A més, la soca del virus que va causar la mort a Mèxic és la H5N2, diferent de la H5N1. Aquesta última és la que realment preocupa perquè és la que causa de brots importants a les granges de vaques lleteres dels EUA.
"Sempre preocupa una mort per grip aviària perquè n’hi sol haver poques. Però aquesta és una soca [la que va provocar la mort de l’home de 59 anys] que circula entre les aus a Mèxic. Em preocuparia moltíssim més que fos a causa de la soca dels EUA", explica Matilde Cañelles, immunòloga i investigadora del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC).
Com insisteix Buzón, la mort de Mèxic és "un cas aïllat". "Mentre l’ésser humà no pugui transmetre a altres humans no és problemàtic", insisteix. Aquesta transmissió, que ara no existeix, seria un pas fonamental "per a l’aparició d’una nova pandèmia".
Tot i que el virus no es propaga encara entre persones, sí que està arribant cada vegada a més animals, a més de les aus, com ara foques o vaques, que es converteixen en hostes. A més, hi ha "por" que el virus vagi mutant.
La H5N1, la més freqüent
Notícies relacionadesDes del 2003 fins al passat 1 d’abril es van notificar arreu del món 889 casos de grip aviària en humans i 463 morts, segons l’OMS. La soca més freqüent i coneguda des de fa més de 20 anys és la H5N1 i hi corresponen la majoria dels casos humans detectats. Els tres últims es van registrar als EUA.
Quant als símptomes, el mort a Mèxic per la variant H5N2 va presentar febre, dificultat per respirar, diarrea, nàusees i malestar general, uns símptomes similars als que es produeixen amb la soca H5N1 i semblants també als de la grip de les persones.
- Ciència espacial Telescopis de tot el món observen l’arribada d’un gegantí objecte interestel·lar al nostre Sistema Solar
- Sous públics Els funcionaris de l’Estat cobraran una paga per retards i la pujada del 0,5% en la nòmina de juliol
- Pakito i Akkaspace, dos ‘hackers’ adolescents
- Xarxes Molts turistes confonen Mallorca amb França i creuen que l'alemany és l'idioma oficial, segons una enquesta de carrer a Palma
- Festivals Cancel·lat el concert de Fito Páez que havia d'inaugurar el festival de Cap Roig
- Perfil Montse Mínguez, els ulls de Salvador Illa a l'equip interí del PSOE després del cas Santos Cerdán
- Actualitat blaugrana Nico Williams planta el Barça i renova amb l'Athletic per 10 temporades
- Entendre-hi + amb la història No va ser el 4 de juliol | + Història
- Barri de Les Termes Un ferit per arma blanca i un menor detingut en nous enfrontaments per un local ocupat a Sabadell
- Comité federal Rebeca Torró, actual número dos d’Indústria, nova secretària d’Organització del PSOE en substitució de Santos Cerdán